-
Oceanabrandens påverkan på Liseberg och stadens besöksnäring
Turismnytt har valt att inte rapportera löpande om utvecklingen av branden och ”det akuta” eftersom det har täckts bra av alla stora medier. Istället har vi försökt få en överblick av hur det på verkar besöksnäringen i Göteborg i allmänhet och Liseberg i synnerhet samt lite analyser kring det.
Det var på förmiddagen måndagen den 12 februari som en brand startade i bygget av Lisebergs vattenland Oceana. Branden fick ett snabbt förlopp med explosioner och dessbättre lyckades alla på platsen utom en evakuera och endast med lättare skador. På fredagen bekräftades det dock att en person hade blivit kvar och omkommit vilket självklart är det värsta med hela branden och vi beklagar detta och våra tankar går till de drabbade.
Hårt slag för Liseberg
För Liseberg är branden ett väldigt hårt slag i flera avseenden. Liseberg hade ett tufft år 2023, främst på grund av vädret men också konjunkturen som gjort att många besökare har hållit igen på rese- och nöjesutgifter. Oceana var tillskottet som skulle lyfta Liseberg 2024 med fler besökare och ett mer komplett erbjudande som också skulle kunna hjälpa till att lyfta beläggningen på det egna hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel under hela året. Det hade också blivit en besöksanledning för göteborgarna hela året.
Ur många aspekter är det nog därför bra att Lisebergs styrelse vid ett extra styrelsemöte under fredagen beslutade att ambitionen är att bygga upp Oceana igen. Dels inger det hopp och framtidstro för Liseberg och staden, dels borde det kunna innebära att man får ett Oceana om än med ett par års försening.
Hur påverkas resten av besöksnäringen
Vad innebär då branden för staden och dess besöksnäring. En kalkyl i samband med att projektet inleddes gav vid handen att Oceana skulle innebära 185.000 ytterligare årliga gästnätter. Oavsett om det i verkligheten skulle blivit 100.000 eller det tredubbla så var det ett tillskott som hade behövts i Göteborg med flera nya storhotell det senaste dryga året och ett par till som kommer under året. Så det är ingen tvekan om att det är ett avbräck.
Vad man dock inte får glömma är att Göteborg är en oerhört stark destination i grunden med en stor bredd och ett stort utbud. Under 2023 var antalet gästnätter 5,6 miljoner, så siffrorna ovan utgör bara några få procent på totalen. Dessutom har nog få destinationer en befolkning som är så engagerad och som står upp för sin stad som Göteborg och kreativiteten är det ingen brist på, så det lär nog mobiliseras.
Mycket på gång
Det pågår mycket redan för att hitta och skapa sådant som kan fylla tomrummet efter Oceana ifråga om besöksanledningar. En satsning som redan innan var planerad var en hårdrocksfestival på Åby travbana. Kanske kan det också bli så att man drar igång något som kan dra stor publik likt de konserter med stora artister som varit på Ullevi genom åren. Just i år fanns inga sådana inbokade på grund av att få stora artister turnerar i år och de som gör det har valt Stockholm (som Taylor Swift och Bruce Springsteen). Man kan också tänka sig att den kärlek som både göteborgare och hela Sverige visat projektet och Liseberg enligt Lisebergs styrelseordförande Kurt Eliasson, kan komma att manifestera sig i fler och annars inte inplanerade besök till Liseberg och staden. I april öppnar World of Volvo och i sommar öppnar Karlatornet med bar och restaurang på 70:e våningen. Det är i alla fall något.
Mycket kärlek riktad till Liseberg
Mårten Westlund, pr- och kommunikationschef på Liseberg berättar såhär om kärleken som har riktats till Liseberg sedan i måndags:
– Först och främst har vi fått en enorm kärlek både från Sverige och utlandet, i form av tusentals kommentarer, mejl och samtal till kundtjänst och barn som byggt legomodeller av Oceana och berättat hur ledsna de är, säger han.
– Det finns ett stort engagemang, även från politiker, för att Oceana ska byggas upp igen.
Oceana – som kostat cirka 1,2 miljarder kronor att bygga – skulle bli det som slutgiltigt drog upp Liseberg ur den tunga svackan som pandemin försatte nöjesparken i.
Kommentar från Turistrådet Västsverige
I mitten av veckan kom den här kommentaren från Fredrik Lindén, VD för Turistrådet Västsverige:
– En oerhörd tragedi på så många plan. Just nu går våra tankar först och främst till den saknade personens familj och nära anhöriga och till våra vänner och branschkollegor på Liseberg. Det är dystra dagar för alla inblandade och för Göteborg, Västsverige och besöksnäringen i stort.
Hur nära öppning var då Oceana?
De stora bassängerna började att fyllas med vatten i januari, som Turismnytt kunde berätta om och invigningsdatumet, ”i början av sommaren”, var redan satt. Det som återstod var endast slutfinishen men kanske också sådant som hade gjort anläggningen säker, för det är värt att påpeka att anläggningen fortfarande var ett byggprojekt.
I Turismnytts veckosammanfattning vecka 7 finns länkar till ett stort antal artiklar om branden.
Tidigare artiklar på Turismnytt om bygget av Oceana.
Källor: Stefan Gadd, Göteborg & Co, Aftonbladet, Liseberg, GP
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Liseberg - QuarryFold Studio
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-