-
Evenemang stärker Sveriges konkurrenskraft – ny statistik
Ny och utökad statistik som beskriver svensk evenemangssektors ekonomiska bidrag till Sverige och i antal arbetstillfällen presenterades den 8 februari på Folk och kultur i Eskilstuna.
”Vi är glada åt att nu kunna presentera färska siffror som visar evenemangens betydelse. Med projektet Evenemang i siffror har vi brutit ny mark i samarbetet mellan kulturen och idrotten. En robust statistik med relevanta nyckeltal är ett stöd i utvecklingen av evenemangssverige och ger kunskap om branschen som arbetsmarknad och näring.” Säger Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.
Evenemangets betydelse – kultur och idrott skapar jättelika värden
Sveriges kultur, idrott och besöksnäring tog förra året för första gången fram nationell statistik över Sveriges evenemangsnäring. Det är första gången som evenemangets betydelse påvisas om hur svensk kultur och idrott skapar jättelika värden. Svensk Scenkonst, Svensk Live, Riksidrottsförbundet, Svenska motionslopp, Visita och BFUF står bakom initiativet ”Evenemang i siffror”, Tillväxtverket är medfinansiär.
Syftet har varit att utveckla metoder och generera en tillförlitlig, robust och samlad statistik över näringen. Samt att stärka kunskapen om branschen och om hur den kan utvecklas. Inte minst som underlag för prioriteringar och politiska beslut.
Siffrorna ger gemensam kunskap om nyttan av evenemang
Projektet har tydligt visat på styrkan i att integrera kultur och idrott. Rapporten ”Evenemang i siffror 2024” kommer att publiceras den 15 maj.
”Tack vare detta breda samarbete kring evenemang har vi fått en stark bild av hur dessa utvecklar, stärker och engagerar hela Sverige. Siffrorna ger gemensam kunskap om nyttan av evenemang.” Säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.
”Evenemangen bidrar inte bara till samhället i form av omsättning och sysselsättning. De driver också direkt och indirekt betydande konsumtion i andra branscher i ett större ekosystem. Inte minst i fler delar av besöksnäringen i form av resor, logi, måltider och shopping.” Säger Thomas Jakobsson, chefsekonom Visita.
- Text: Svensk Scenkonst
- Foto: Svensk Scenkonst
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-