-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna. Destinationen noterar 684 200 gästnätter under 2023 vilket är snarlika siffror som 2022 (687 683). En skillnad är att destinationen växer utanför högsäsong, vilket går i linje med destinationens strategi för att bli en året runt-destination.
”Det är roligt att läsa Tillväxtverkets rapport och se att gästnätterna håller sig på en hög nivå. 2023 var inget pandemiår, däremot fanns det en global osäkerhet som påverkade oss i Sverige. Bränslepriserna var också höga och många längtade till varmare länder. Flera destinationer i Sverige vittnar om ett litet tapp. Trots det rapporterar vi en stabil gästnattsstatistik för 2023 och vi har lyckats med att attrahera fler besökare utanför de klassiska sommarmånaderna”. Säger Mattias Peterson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.
Bra höst för destinationen
”Det är glädjande att se att hösten blir en allt starkare tid i Höga Kusten. September var en riktigt bra månad för destinationen mycket tack vare mötes- och konferensgäster. Men vi vet också att vissa av våra medlemsföretag hade en liten minskning i juli, något som de som enbart är säsongsöppna känner av starkare än de anläggningar som har möjlighet att hämta hem det senare på året”. Berättar Anna Hellgren, verksamhetsledare för Höga Kusten Turism.
Sedan 2019 har antalet nationella besökare i Höga Kusten ökat med 12 %. Under samma period ökade antalet utländska besökare med 11 %. Tittar man på logiintäkterna har de ökat med hela 39 % jämfört med 2019. Det har hänt mycket på kort tid – mycket tack vare ett starkt platsvarumärke, gemensamma strategiska satsningar och en driftig näring.
Stora satsningar på gång i Höga Kusten
Att skapa fler reseanledningar under årets alla dagar är något som både destinationsbolaget och näringen arbetar med. Höga Kusten som plats har tydliga säsonger och det gäller nu att växa med omsorg och skapa ett ännu större utbud som lockar nationella och internationella besökare.
”2024 är ett minnesvärt år i Höga Kustens historia med nya reseanledningar. I Härnösand byggs just nu Hernö Gin Hotell med 120 rum, konferensanläggning, barer och restaurang. Huttopia planerar för en camping på Smitingens havsbad med året runt-möjligheter. I Lövvik växer en stugby, camping och friluftsscen fram och norr om Örnsköldsvik, i Salusand, renoveras den gamla campingen och en helt ny restaurang invigs i sommar. Det är fantastiskt roligt att destinationen är inne i en expansiv fas. Vi behöver skapa fler upplevelser för att växa hållbart”. Säger Mattias.
Skräddarsydda företagslösningar
Inför sommaren lanseras en ny bokningsmöjlighet på hogakusten.com som gör att besökare och lokalbor enkelt kan boka aktiviteter och boenden direkt på hemsidan.
”Vi har också startat en resebyrå som vänder sig till grupper som vill besöka Höga Kusten där vi hjälper till med skräddarsydda lösningar till företaget som ska på konferens, föreningen som vill göra en resa eller få hjälp med arrangemang runt ett event. Dessa satsningar gör att vi jobbar tillsammans för besöksnäringsföretagens mål att hjälpa varandra att hela tiden nå en nivå till”. Avslutar Anna Hellgren.
Läs mer om Höga Kusten på Turismnytt här.
- Text: Höga Kusten
- Foto: Linda Åkerberg
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
-
Gästbloggare
-