-
ÅRSKRÖNIKA Året som gått – En summering
Summering av 2018 och tankar inför 2019
Såhär i årets sista skälvande timmar, eller åtminstone dagar, ska jag försöka summera det gångna året i den svenska besöksnäringen. Jag själv har i och för sig bara varit involverad i det dagliga nyhetsflödet halva året så något kommer säkert att se ut som det har passerat obemärkt. Hör gärna av er om det är något viktigt jag eller vi har missat eller som ni tycker att vi ska ta upp framöver.
Hållbarhet
Det som nog präglat året allra mest är fokuset på hållbarhet. Visst har den fantastiska sommaren, och även vintersäsongen som blev en av de bästa på många år, betytt mycket för branschen men vädret och resultaten av det har riktat fokus på klimatfrågan som ju är en viktig del av hållbarheten. Det känns också som det har börjat bli tydligare vad hållbarhet är och att det inte bara handlar om klimat och miljö utan mer om en helhetssyn. En helhetssyn på vad som måste göras för att fler, i den bästa av världar alla, skall få ett bra liv (eller fortsätta ha ett bra liv) utan fattigdom, förtryck, krig och annan misär. I vårt sammanhang har det handlat mycket om flygskatt eftersom den infördes i april i år. Men är det bästa medlet för att vi skall få en snabb omställning till fossilfritt flygbränsle eller andra framdrivningsmetoder som exempelvis el? Man blir ju lite tveksam när man vet att skatten över huvud taget inte öronmärks utan går rakt in i statskassan. Istället får den utländska flygbolag att styra sina linjer till andra destinationer än svenska och gör det ännu svårare för inrikesflyget till glesbygdsdestinationer att få ekonomisk bärkraft. Det blir intressant att se om dess avskaffande i maj, enligt budgeten, blir verklighet och vilka effekter det kan få.
En annan aspekt på hållbarhet är integration och mångfald, ett område där besöksnäringen fyller en enormt viktig funktion, vilket många inte ser och inser. Om våra politiker insåg att besöksnäringen slår alla andra branscher med hästlängder när det gäller att få fler ungdomar, invandrare (både nyanlända och de som varit här lite längre) och personer med funktionsvariationer i arbete, skulle vi säkert få mycket mer stöd och förståelse för våra utmaningar och behov. Det ämnet, som ju också är en del av den ack så viktiga kompetensförsörjningsfrågan, kommer vi att belysa mer det kommande året.
Utbildningar
Det har startats en hel del utbildningar. Marcus Samuelsson startade en traineeutbildning för kockar, YA startade ett par nya utbildningar för affärsutvecklare i besöksnäringen och fler kommer. Realgymnasiet startade tillsammans med Nordic Choice Hotels den första gymnasieutbildningen inom hotellnäringen och som också garanterar jobb efter examen.
Hotell och människor
Petter Stordalen har inte gått att undgå under året. Som vanligt far han runt och inviger nya hotell och takbarer, men han medverkar också på många seminarier och både livar upp dem och ger alla åskådare stor inspiration! Faktum är att ingen går oberörd därifrån och främst beror det nog på Petters fokus på människor. Både gäster, kunder och anställda. Han säger att det viktiga inte är att tjäna pengar utan att det är människorna som är viktiga. Det fascinerande är att, just det, sannolikt bidrar till ökade intäkter och vinster. Hans engagemang för inkludering och att alla skall få en chans är verkligen beundransvärt och gör skillnad.
Hotell har bytt ägare eller bara fastighetsägare, hotellprojekt har startats och andra har äntligen blivit klara och öppnat. På det området händer det mycket och vi bevakar givetvis även det.
Många i branschen har slutat på sina jobb, antingen för en lugnare tillvaro som pensionär eller för att gå vidare till ett nytt jobb. Vi håller ett öga på rörelserna i främst ledande positioner. Vi hjälper er gärna också att hitta rätt person som ersättare för den som slutar eller för nya spännande roller. Bättre kanal finns nog knappast för att nå ut till HELA näringen. 😉
Partners
Vi har också berättat en del om vad olika aktörer från ”det offentliga” gör och kan göra för att hjälpa och stärka besöksnäringsföretag, stora och små, men också destinationer. Det gångna året har vi visat på vad Tillväxtverket gör och hoppas kunna fortsätta det samarbetet och utöka det för det finns mycket ”att hämta” där. Vi hoppas också få igång samarbeten med fler som verkar i, och för, branschen. Hör gärna av er om ni är en sådan aktör eller har någon att tipsa om!
En annan samarbetspartner som jag verkligen kan rekommendera är Kairos Future som både kan hjälpa till i större förändringsprojekt eller med omvärldsbevakning, men framför allt erbjuder utmärkta seminarier, workshops och framtidsspaningar som passar alla som jobbar i branschen. Inte bara chefer.Ute på destinationer och i turistbyråsverige pågår ett ständigt arbete med att förädla, förändra och förbättra hur man tar emot, bemöter, informerar och inspirerar besökarna. Det har vi kunnat visa många exempel på. Även här tar vi gärna emot tips på förändringar att berätta om. Vi har tyvärr inte alltid möjlighet att komma ut till och se det med egna ögon, men många gånger kan vi återge det just ni gör med hjälp av ett telefonsamtal eller en liten färdig rapport från er som varit med.
Mat och teknik
På matfronten hände det mycket. Alltifrån att höja pizzakvaliteten i Sverige till nya sätt att göra maten till en ännu större besöksanledning än den redan är. Inte minst konferensen Tomorrows Food Travel i Göteborg under hösten visade på många spännande möjligheter inom matturism.
Inom området Digitalisering och ny teknik berättade vi bland annat om UNESCOs projekt som går ut på att digitalisera och arkivera alla världens kulturskatter. En fantastisk användning av tekniken för att bevara allt som finns i gallerier, bibliotek, arkiv och museer och därmed rädda det undan bränder som i Brasilien eller krig som i Syrien/Irak. Nu kommer också den ena taltjänsten efter den andra, först ut var SJ sedan följde Swedavia och vi lär få se fler.
Vi försöker visa er som verkar i branschen på leverantörer och ny teknik som ni kan ha nytta av på olika sätt och, ja vi sticker inte under stol med det, det ÄR en viktig inkomstkälla för oss och bidrar till vår fortsatta överlevnad. Så enkelt är det. MEN vi är noga med att det skall vara relevant och till nytta för er, inte ”allt för alla” men alltid för någon av er. Ni hittar de flesta av dem som varit med på sajten i vårt leverantörsregister och de kan hjälpa till med allt från rekrytering, utbildning, konsulttjänster, seminarier och mässor till låsappar, mobila guidelösningar, solceller, elgrillar och insamling av pantburkar och flaskor.
Utmärkelser
En och annan utmärkelse har vi uppmärksammat också under året. Som att Sverige fick sin första trestjärniga Michelinkrog, att Skånes Djurpark fick fler priser än Disney och att Scandic blev branschens bästa arbetsgivare. Friluftsbyn och Jerry Engström blev Placebrander of the year och Yasuragi prisades flerfaldigt. Niclas Jansson från Sigtunahöjden tog hem utmärkelsen Copper Skillet som bästa möteskock i Europa. För att nämna några.
Transporter
Transportdelen av branschen har både drabbats av konkurser och glatts åt nysatsningar. Nextjet gick i konkurs vilket drabbade flera orter i Norrlands Inland hårt och det kvarvarande inrikesflyget fick börja tampas med flygskatt och omställning till fossilfria bränslen för att på lite sikt också vara ett fullt ut hållbart alternativ. Swebus bytte namn över en natt och blev Flixbus. En ny skärgårdslinje blev succé och de stora rederierna börjar satsa alltmer på naturgas och el för framdrivning. SJ, MTR, Snälltåget och de andra tågbolagen går som tåget…
Omdiskuterat och anmärkningsvärt
Omstridda projekt finns förstås också i besöksnäringen. Nobel Center fortsätter att röra upp känslor och blir kanske inte av. Örndalen försöker på alla sätt blidka Naturvårdsverket som är den enda instans som säger nej, trots stora ansträngningar från projektet för att skapa samexistens mellan örnar och skidåkare. Vissa utställningssatsningar, som Titanicutställningen, blev succé medan andra, som Gladiator-utställningen i Jönköping, gick sämre.
Samarbete och samverkan är annars, ovanstående till trots, något som verkar vara en framgångsfaktor i besöksnäringssammanhang. Det var också ett av ledorden på SKLs besöksnäringsdag i december. Där presenterade också Tillväxtverket tillsammans med några regioner hur man har jobbat (och fortsatt jobbar) med detta, bland annat i projektet Hållbar produktutveckling som ni kunde läsa om för några veckor sedan.
Under avdelningen Anmärkningsvärt eller ”Hur ska det gå?” hittar vi Dragon Gate-projektet som nu skriver nästa kapitel med nya ägare. Disgusting Food Museum som öppnade i Malmö, med tjurpenis och maggot-ost som några av artefakterna och Skånes Djurpark som till och med fick ett internationellt pris för sin kreativa fika-meny med bajs-kakor. Comfort Hotels checkade in på plastrehab för att bli av med sitt beroende. Liseberg sköt nästan över målet när de gjorde en så läskig reklamfilm för sin halloweensatsning att den inte fick visas…
Framåtblick
Om man ska blicka framåt lite grann så hoppas vi självklart på att få en regering på plats så snart som det över huvud taget är möjligt! Vi hoppas också att denna både fortsätter att satsa på Visit Sweden så att vi kan få hit fler utländska besökare OCH hjälper till att lyfta fram fördelarna och möjligheterna med att fler svenskar reser mer i Sverige!
Fler och konstruktiva samarbeten är väl också något man kan önska i näringen och med alla som påverkar den. Fortsatt arbete för hållbarhet, mångfald och inkludering ser vi också framemot.Jag och vi i redaktionen ser fram emot ett spännande nytt besöksnäringsår och gärna med ännu fler kontakter med er läsare!
Gott Nytt År!
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-