-
Så gick det för den svenska besöksnäringen 2016
Under måndagen presenterades hur det gick för den svenska besöksnäringen 2016.
Det var ett 30-tal personer på plats i Västerås när Tillväxtverket presenterade årsbokslutet för turismen 2016.
Näringsministern gav sin bild av besöksnäringen
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg berättade om varför regeringen tycker att besöksnäringen är viktig för Sverige.Han menade på att besöksnäringen rör många olika sektorer i samhället, skapar arbetstillfällen och driver den ekonomiska utvecklingen framåt. Därför tillsatte man en utredning om besöksnäringen som leds av Britt Bohlin och som blir klar i
november 2017.Detta har och vill regeringen satsa pengar på
De senaste åren har regeringen satsat många miljoner kronor på besöksnäringen och man hoppas på att kunna fortsätta med det.Här är några av satsningarna:
- att via bland annat Visit Sweden satsa pengar på att marknadsföra Sverige i utlandet gentemot till exempel Indien och Kina. I dessa båda länder växer medelklassen i samhället fort och människor vill resa. ”- Om man driver internationella besökare att besöka Sverige så leder det till att också kvalitén inom besöksnäringen ökar”, säger Damberg.
- att marknadsföra Sverige som en mat- och designdestination.
- öka destinationsutvecklingsarbetet ute i regionerna.
- att förenkla för företagarna. Ett exempel är ett projekt som pågår tillsammans med SKL där man försöker hitta digitaliseringslösningar inom restaurangbranschen.
- man har lagt in möten och evenemang i exportstrategin.
- ”Team Sweden” är är en grupp som arbetar med att ta fram förslag på exportstrategier. Här representeras besöksnäringen av ett flertal personer från olika företag och organisationer. Gruppen har precis lämnat sitt förslag till hur branschen kan förbättra sin marknadsföring, hur man kan förlänga säsongen för en verksamhet med mera.
Det är viktigt att alla fortsätter att arbeta med fokus på målet – att fördubbla turismomsättningen – tycker näringsministern.
Men utmaningarna är många
För att kunna fördubbla turismomsättningen måste man anta flera utmaningar enligt näringsministern:- skapa fler arbetstillfällen
- utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt så man inte förstör för invånarna. Det är viktigt att invånarna ser nyttan.
Enligt Tillväxtverkets chef för företag, Tim Brooks, är en stor utmaning att skapa förutsättningar för större vinstmarginaler för små företag. En annan utmaning är att aktörer samverkar och genomför gemensamma utvecklingsprocesser. Besöksnäringen är viktig för regional tillväxt i hela Sverige. Men det krävs att människors kompetens, erfarenheter och entreprenörskap tas om hand och att det skapas fler innovativa lösningar som kan skapa livskraftiga företag. Enligt Tillväxtverket behövs det också mer kunskap om globala trender och internationella besökares behov för att hävda sig i konkurrensen med andra länder.
Turismens årsbokslut 2016
Under 2016 omsatte besöksnäringen i Sverige 296 miljarder kronor och tar en andel om 2,7% av Sveriges ekonomi. Drivkraften var till stor del ett resultat av utländsk konsumtion.Turisterna spenderade sina pengar på:
- varuinköp, 85 miljarder kronor
- resor och transporter
- boende
- restaurangbesök
Det man kan konstatera är att boende, restaurang, varuhandel och kultur ökar mest samtidigt som turister lägger mindre och mindre pengar på resor och transporter.
Boende på hotell, stugbyar och vandrarhem ökade med 78%. Det är främst utomeuropeiska turister som ökar när det gäller övernattningar. Här ser man att privatresenärerna fortsätter att öka mer än affärsresenärerna.
Sverige har enligt Tillväxtverket goda möjligheter att locka både svenskar och utländska besökare genom attraktiva resmål och anläggningar samt kultur och natur.
Antalet arbetstillfällen inom branschen var under 2016 169.000 (+11.000). Jobben ökade mest inom kultur, sport, nöjen men allra mest inom restaurangsektorn.
Så tog man fram årsbokslutet för 2016
Många är vi som undrar hur Tillväxtverket gjorde för att ta fram statistik för turismåret 2016.Sofi Sjöberg berättar att man använder sig av TSA- Turistsatellitkonto.
Med metoden så mäts turismens effekter på ekonomi, export och sysselsättning i Sverige genom så kallade satellitkontoberäkningar, där den del av konsumtionen som härrör från turism från de olika branscherna i nationalräkenskaperna samlas. Satellitkontot mäter värdet av såväl svenska som utländska resenärers direkta konsumtion av svenska varor och tjänster. Metoden för satellitkontoberäkningar, Tourism Satellite Account (TSA) är en internationellt vedertagen metod som har arbetats fram av UNWTO i samarbete med OECD och näringens organisationer. I Sverige görs beräkningarna på Tillväxtverkets uppdrag av Nationalräkenskaperna på Statistiska centralbyrån (SCB).Inkvarteringsstatistiken levereras av SCB. Den bygger på att anläggningarna runt om i Sverige anger hur många gäster som man har haft och om de var turister eller affärsresenärer. Svårigheten för anläggningarna är att de flesta bokningarna idag ofta kommer från en tredjeparts bokningskanal och då är det svårt att avgöra om gästen är affärsresenär eller turist.
Man använder sig också av resevalutastatistik i bytesbalansen som tas fram sv SCB på uppdrag av Riksbanken varje år.
Man samlar också in gästhamnsstatistik från Riksföreningen Gästhamnar Sverige. Här kan man utläsa båtnätter och övernattningar längs de svenska kusterna. Men också statistik om ägandet av fritidshus i Sverige.
Men hur gick det för besöksnäringen på regional nivå?
Tillväxtverkets turismanalytiker, Sofi Sjöberg, talade om att man i framtiden vill ta fram årsbokslut för turismen på regional nivå – något som inte finns idag.I årsbokslutet för 2016 kan man läsa att Gotlands län är det län som ökade mest i antal övernattningar, följt av Gävleborgs län. Störst i absoluta tal för övernattningar var Stockholm följt av Skåne.
Regioner arbetar tillsammans kring turismanalys
Även om det inte finns något årsbokslut inom besöksnäringen på regional nivå så pågår arbete runt om i landet.Karin Södergren, Region Uppsala, berättade att det finns ett regionalt forum för turismanalys där regioner i mellan Sverige finns representerade. Hon berättade också att det har kommit en ny rapport för besöksnäringens utveckling där man kan läsa om utveckling, trender och regionala effekter. Hon uppmuntrar andra regioner att ta kontakt.
Så mäter man gästupplevelser i Västmanland
Hur mäter man egentligen gästupplevelser? Går det att mäta?Ja, säger Angelika Wernersson, som arbetar som rådgivare inom kvalité och hållbar utveckling, på turismfunktionen vid Region Västmanland.
Region Västmanland använder sig av en metod som heter Swedish Welcome. Här arbetar auktoriserade rådgivare med att besöka olika företag inom besöksnäringen. Företagen får en rapport där det framgår konkreta förslag på hur man kan förbättra gästupplevelsen.
Att bara förlita sig på omdömen från gäster som de publicerar på bland annat Trip Advisor kan slå fel, enligt Angelika.
Källa: Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-