-
Hur man bygger sin distributionsstrategi för post-Corona
Drabbade av effekterna av globala reserestriktioner och nedstängningar, har hotellägare tvingats skära ned på kostnader, vilket tyvärr inneburit att man har fått permittera eller till och med säga upp personal. De kvarvarande revenue-, marknads- och distributionsteamen har fått kämpa i motvind med minskade resurser och neddragna budgetar. Samtidigt arbetar de hårdare än någonsin med utmaningar som att följa nya konsumentbeteenden och att hitta nya källor till efterfrågan.
När många länder runtom I världen fortfarande har kvar restriktioner för resor över gränserna tar hotellen främst emot inhemska privatresenärer. Många av deras konkurrenter från före Coronakrisen har fortfarande stängt, vilket gör det svårt att få fram jämförelsedata. När sedan restriktionerna lyfts, öppnar nya källor till efterfrågan upp, men samtidigt öppnar också fler anläggningar, vilket kräver förändringar i strategin.
Det innebär att dagens dynamiska res- och bokningsmönster kräver att hotelloperatörer implementerar en agil marknadsförings- och distributionsstrategi. Det krävs mer än någonsin av revenue- och marknadsteam med mindre resurser än någonsin.
Det finns hjälp att få
Dessbättre finns det hjälp att få. Hotellägare som ser sig om efter kunskap om, och mjukvara för, revenue och distribution kan nu vända sig till Taktikon, Stockholmsföretaget som erbjuder outsourcingtjänster, Revenue Audits (där man gör en nuläges- och konkurrensanalys) och seminarier. Nu har Taktikon också ingått partnerskap med SHR, en ledande leverantör av djupintegrerade intäktsgenereringslösningar, för att kunna erbjuda helt nyckelfärdiga lösningar till hotellen. Man kommer då att använda SHR’s molnbaserade CRS, Windsurfer, för distributionstekniken.
“Vi har i flera år rekommenderat Taktikon till våra europeiska hotellpartners som tittat på att implementera innovativa intäkts- och distributionsstrategier och vi är stolta över att äntligen kunna gå ut med partnerskapet officiellt”, säger Patrik Norman, SHR’s affärsutvecklingsansvarige för Skandinavien. ”Kombinationen av Taktikons strategiska expertkunskaper med Windsurfers expansiva anslutningsteknologi kommer att hjälpa hotelloperatörer som lider av personalbrist eller som behöver extra resurser på distributionssidan att möta förändrade krav från gästerna.
Systemet som gör jobbet
Taktikons nya Rez-Connect-plattform överför priser, inventory och bokningsdata från hotellets PMS genom Windsurfer till alla bokningskanaler i realtid, vilket möjliggör för hotell att nå gäster via tusentals av de mest populära bokningssajterna. Revenue Managers kan svara på efterfrågan i marknaden och justera priser därefter och bokningsinformation delas automatiskt mellan hotellet och dess distributionspartners.
Publicering av tillgänglighet och nya Coronarelaterade rutiner i alla kanaler där kunder kan boka hotellets rum bidrar till att ingjuta tillit och försäkra potentiella gäster att hotellet gör allt för att undvika smittspridning och garantera deras säkerhet.
Sammantaget består Rez-Connect-plattformen av bokningsmotor- och metasökhantering, GDS-representation, resebyråhantering, travel management genom RFPer och distributionshantering via Windsurfer.
Med Taktikons och SHRs hjälp kan även hotell med minimala interna revenue- och marknadsresurser skapa och implementera en diversifierad distributionsstrategi för att hitta nya källor till efterfrågan och driva intäkter.
Turismnytt har tidigare berättat om samarbetet här
För mer information, gå in på www.shr.global
eller www.taktikon.com.
Detta är en sponsrad artikel i samarbete med SHR
- Text: Jason Emanis, SHR (översättning Jakob Norrby)
- Foto: Taktikon
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-