fredag 13 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
    • Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • turistböcker
    2016-03-24 11:11

    Kristian Olsson

    Kristian Olsson, förläggare på Olsson Lilja Guide Förlag

    Kristian, du skriver ju guideböcker. Hur kom det sig att du började med det?

    Vändpunkten kom för några år sedan i ett EU-Leaderprojekt åt destinationen MittSkåne. Där gavs jag fria händer att agera skrivande lokal magasin-redaktör med personligt tonfall och viss redaktionell beslutsrätt. I uppdraget ingick att designa en karta. Snart upptäckte jag hur guidningens kvalitet radikalt höjdes av möjligheten att kontrollera kartans detaljer. Jag flätade då samman mina tidningsartiklar med kartans formgivning. Och året därpå startade jag mitt guideförlag.

    Hur tar du fram innehåll till din bok ”Sveriges Bästa Utflykter”?

    Det är nästan som en doktorsexamen. Jag dammsuger nätet dagligen i två månader. Länstyrelsens alla naturreservat i området. All text på alla turistbyrå-websidor (vilket kan bli 3-4 stycken olika då jag alltid slår ihop större turistområden). Jag läser även fria bloggares texter som kartlagt området. Och studerar framgångsrika Leaderprojekt. Till slut filtreras allt genom hotell, pensionat och campingkoncentrationens geografi. Jag ringer och pratar med lokalbefolkningen, som också korrekturläser enskilda utflykter. Det är ett monumentalt material där ALLT ska finnas med innan jag börjar komponera dagsprogram på allvar.

    Vad är syftet med en guidebok?

    För mig handlar det som sagt om att skapa heldagsprogram i närområden som inte missar något. Jag berättar helt enkelt om perfekta dagar med startpunkt från specifika parkeringsplatser. Oftast i ett naturreservat, en fiskehamn eller bykärna med intilliggande skog. Förmiddagen ska i princip vara gratis. Därefter har jag alltid en strategiskt avgörande fika på eftermiddagen – som ofta förflyttar sällskapet en kort bit. Och sen kommer plånboken fram med gårdsbutiker, platsunik shopping, museer och avslutande restaurangbesök. Alla mina utflykter ser ut på detta sätt, samma recept hela tiden, och i materialet använder jag ofta grepp som ger olika målgrupper alternativa vägval.

    Vilka är dina kunder?

    I nuläget är Sveriges Bästa Utflykter en bokhandelsprodukt som även lokala aktörer säljer under säsong. Jag har även haft en del framgångar med den som företagsgåvor till anställda. Jag gillar det, för i mitt experimentella arbete söker jag på sikt att uppnå en semesterplanerings-tanke. Att varje år ge hela Sverige uppdaterade och lustfyllda resplaneringsverktyg redan i januari månad. I konkurrens med resekataloger, fast mer involverat, då kunden valt att betala pengar för informationen.

    Vad är syftet med en guidebok?

    Jag har ju bara funnits i ett år nu. Men framtidseffekten jag vill se är tryggare köpbeslut och längre hotellbokningar. Jag har lite för lite vetskap ännu. Men en del av mina framgångar pekar på hur mina guider kan demokratisera den ibland ganska otacksamma reseledarrollen. Gemensam planering vid köksbordet skapar ju fina gemensamma förväntningar. Som i sin tur kan leda till större platsupplevelser, när det visar sig att mina löften verkligen stämmer överens med platsens verklighet.

    Hur ser årets satsning ut?

    Bjäre/Kullen-kartan släpps ut i handeln nu efter konstrundan. Det blir min tredje produkt och nu överväger vissa av Malmös hotell om de redan i år ska köpa in alla tre för gratisutlåning och/eller försäljning. Det har också talats om språkversioner på tyska och engelska. Dessutom har jag tagit fram en offert på ett web-bildspel där man ska kunna bläddra bland foton kopplat till hotellrummets kartplanering. Reaktionerna på allt detta har varit dröjande men positiv.

    Varför dröjande?

    Det är ju en helt ny säsongs-tanke. En förläggare som uppdatera sin produkt varje år. Och som fungerar i en sorts mellanposition mellan bransch och hotellgäst. Och jag hoppas att även Malmös turistbyrå funderar på min ”enligt oss-princip”. Att vi kanske tillsammans kan hjälpa staden till ökad mat- och cykelturism. Försiktigheten ligger nog i om man kan lita på mig. Under tiden fortsätter jag arbeta med nästa års Smålandsguide samt efterföljande Ölandsguide. Större exponering i bokhandeln är viktig.

    Kan du ge några tips till de som arbetar med att ta fram turistinformation?

    Sätt upp mätbara mål och var inte rädd för att tänka nytt. Lös besökarens alla tänkbara praktiska behov in i detalj även om ingen kan tjäna pengar på det. Inse att småföretagaren kan ha minst lika stor tyngd för resbeslutet som ortens stora aktör. Och om du inte kan skriva personligt – lyft fram tjänsternas nyckelpersoner för ett mer personligt ansikte på din destination.

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • JHT har tagit del av nyföretagaren Jennifer Kristenssons resa. Från ett frö av en företagsidé till att etablera turismföretaget Mid Scandinavia Tours.
    2025-06-07 00:28

    Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

    Med hjälp av JHT:s projekt Välkommen åter har nyföretagaren Jennifer Kristensson etablerat sitt turismföretag Mid Scandinavia Tours.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-05 18:21

      Transportföretagen – Arlandautredningen klar, handlingskraft krävs

      Transportföretagen välkomnar att Arlandautredningen nu är färdig. Samordnaren har lagt fram sitt...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet