-
Kristian Olsson
Kristian Olsson, förläggare på Olsson Lilja Guide Förlag
Kristian, du skriver ju guideböcker. Hur kom det sig att du började med det?
Vändpunkten kom för några år sedan i ett EU-Leaderprojekt åt destinationen MittSkåne. Där gavs jag fria händer att agera skrivande lokal magasin-redaktör med personligt tonfall och viss redaktionell beslutsrätt. I uppdraget ingick att designa en karta. Snart upptäckte jag hur guidningens kvalitet radikalt höjdes av möjligheten att kontrollera kartans detaljer. Jag flätade då samman mina tidningsartiklar med kartans formgivning. Och året därpå startade jag mitt guideförlag.
Hur tar du fram innehåll till din bok ”Sveriges Bästa Utflykter”?
Det är nästan som en doktorsexamen. Jag dammsuger nätet dagligen i två månader. Länstyrelsens alla naturreservat i området. All text på alla turistbyrå-websidor (vilket kan bli 3-4 stycken olika då jag alltid slår ihop större turistområden). Jag läser även fria bloggares texter som kartlagt området. Och studerar framgångsrika Leaderprojekt. Till slut filtreras allt genom hotell, pensionat och campingkoncentrationens geografi. Jag ringer och pratar med lokalbefolkningen, som också korrekturläser enskilda utflykter. Det är ett monumentalt material där ALLT ska finnas med innan jag börjar komponera dagsprogram på allvar.
Vad är syftet med en guidebok?
För mig handlar det som sagt om att skapa heldagsprogram i närområden som inte missar något. Jag berättar helt enkelt om perfekta dagar med startpunkt från specifika parkeringsplatser. Oftast i ett naturreservat, en fiskehamn eller bykärna med intilliggande skog. Förmiddagen ska i princip vara gratis. Därefter har jag alltid en strategiskt avgörande fika på eftermiddagen – som ofta förflyttar sällskapet en kort bit. Och sen kommer plånboken fram med gårdsbutiker, platsunik shopping, museer och avslutande restaurangbesök. Alla mina utflykter ser ut på detta sätt, samma recept hela tiden, och i materialet använder jag ofta grepp som ger olika målgrupper alternativa vägval.
Vilka är dina kunder?
I nuläget är Sveriges Bästa Utflykter en bokhandelsprodukt som även lokala aktörer säljer under säsong. Jag har även haft en del framgångar med den som företagsgåvor till anställda. Jag gillar det, för i mitt experimentella arbete söker jag på sikt att uppnå en semesterplanerings-tanke. Att varje år ge hela Sverige uppdaterade och lustfyllda resplaneringsverktyg redan i januari månad. I konkurrens med resekataloger, fast mer involverat, då kunden valt att betala pengar för informationen.
Vad är syftet med en guidebok?
Jag har ju bara funnits i ett år nu. Men framtidseffekten jag vill se är tryggare köpbeslut och längre hotellbokningar. Jag har lite för lite vetskap ännu. Men en del av mina framgångar pekar på hur mina guider kan demokratisera den ibland ganska otacksamma reseledarrollen. Gemensam planering vid köksbordet skapar ju fina gemensamma förväntningar. Som i sin tur kan leda till större platsupplevelser, när det visar sig att mina löften verkligen stämmer överens med platsens verklighet.
Hur ser årets satsning ut?
Bjäre/Kullen-kartan släpps ut i handeln nu efter konstrundan. Det blir min tredje produkt och nu överväger vissa av Malmös hotell om de redan i år ska köpa in alla tre för gratisutlåning och/eller försäljning. Det har också talats om språkversioner på tyska och engelska. Dessutom har jag tagit fram en offert på ett web-bildspel där man ska kunna bläddra bland foton kopplat till hotellrummets kartplanering. Reaktionerna på allt detta har varit dröjande men positiv.
Varför dröjande?
Det är ju en helt ny säsongs-tanke. En förläggare som uppdatera sin produkt varje år. Och som fungerar i en sorts mellanposition mellan bransch och hotellgäst. Och jag hoppas att även Malmös turistbyrå funderar på min ”enligt oss-princip”. Att vi kanske tillsammans kan hjälpa staden till ökad mat- och cykelturism. Försiktigheten ligger nog i om man kan lita på mig. Under tiden fortsätter jag arbeta med nästa års Smålandsguide samt efterföljande Ölandsguide. Större exponering i bokhandeln är viktig.
Kan du ge några tips till de som arbetar med att ta fram turistinformation?
Sätt upp mätbara mål och var inte rädd för att tänka nytt. Lös besökarens alla tänkbara praktiska behov in i detalj även om ingen kan tjäna pengar på det. Inse att småföretagaren kan ha minst lika stor tyngd för resbeslutet som ortens stora aktör. Och om du inte kan skriva personligt – lyft fram tjänsternas nyckelpersoner för ett mer personligt ansikte på din destination.
- Text: Maria Lindqvist
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
-
Gästbloggare
-