-
Kristian Olsson
Kristian Olsson, förläggare på Olsson Lilja Guide Förlag
Kristian, du skriver ju guideböcker. Hur kom det sig att du började med det?
Vändpunkten kom för några år sedan i ett EU-Leaderprojekt åt destinationen MittSkåne. Där gavs jag fria händer att agera skrivande lokal magasin-redaktör med personligt tonfall och viss redaktionell beslutsrätt. I uppdraget ingick att designa en karta. Snart upptäckte jag hur guidningens kvalitet radikalt höjdes av möjligheten att kontrollera kartans detaljer. Jag flätade då samman mina tidningsartiklar med kartans formgivning. Och året därpå startade jag mitt guideförlag.
Hur tar du fram innehåll till din bok ”Sveriges Bästa Utflykter”?
Det är nästan som en doktorsexamen. Jag dammsuger nätet dagligen i två månader. Länstyrelsens alla naturreservat i området. All text på alla turistbyrå-websidor (vilket kan bli 3-4 stycken olika då jag alltid slår ihop större turistområden). Jag läser även fria bloggares texter som kartlagt området. Och studerar framgångsrika Leaderprojekt. Till slut filtreras allt genom hotell, pensionat och campingkoncentrationens geografi. Jag ringer och pratar med lokalbefolkningen, som också korrekturläser enskilda utflykter. Det är ett monumentalt material där ALLT ska finnas med innan jag börjar komponera dagsprogram på allvar.
Vad är syftet med en guidebok?
För mig handlar det som sagt om att skapa heldagsprogram i närområden som inte missar något. Jag berättar helt enkelt om perfekta dagar med startpunkt från specifika parkeringsplatser. Oftast i ett naturreservat, en fiskehamn eller bykärna med intilliggande skog. Förmiddagen ska i princip vara gratis. Därefter har jag alltid en strategiskt avgörande fika på eftermiddagen – som ofta förflyttar sällskapet en kort bit. Och sen kommer plånboken fram med gårdsbutiker, platsunik shopping, museer och avslutande restaurangbesök. Alla mina utflykter ser ut på detta sätt, samma recept hela tiden, och i materialet använder jag ofta grepp som ger olika målgrupper alternativa vägval.
Vilka är dina kunder?
I nuläget är Sveriges Bästa Utflykter en bokhandelsprodukt som även lokala aktörer säljer under säsong. Jag har även haft en del framgångar med den som företagsgåvor till anställda. Jag gillar det, för i mitt experimentella arbete söker jag på sikt att uppnå en semesterplanerings-tanke. Att varje år ge hela Sverige uppdaterade och lustfyllda resplaneringsverktyg redan i januari månad. I konkurrens med resekataloger, fast mer involverat, då kunden valt att betala pengar för informationen.
Vad är syftet med en guidebok?
Jag har ju bara funnits i ett år nu. Men framtidseffekten jag vill se är tryggare köpbeslut och längre hotellbokningar. Jag har lite för lite vetskap ännu. Men en del av mina framgångar pekar på hur mina guider kan demokratisera den ibland ganska otacksamma reseledarrollen. Gemensam planering vid köksbordet skapar ju fina gemensamma förväntningar. Som i sin tur kan leda till större platsupplevelser, när det visar sig att mina löften verkligen stämmer överens med platsens verklighet.
Hur ser årets satsning ut?
Bjäre/Kullen-kartan släpps ut i handeln nu efter konstrundan. Det blir min tredje produkt och nu överväger vissa av Malmös hotell om de redan i år ska köpa in alla tre för gratisutlåning och/eller försäljning. Det har också talats om språkversioner på tyska och engelska. Dessutom har jag tagit fram en offert på ett web-bildspel där man ska kunna bläddra bland foton kopplat till hotellrummets kartplanering. Reaktionerna på allt detta har varit dröjande men positiv.
Varför dröjande?
Det är ju en helt ny säsongs-tanke. En förläggare som uppdatera sin produkt varje år. Och som fungerar i en sorts mellanposition mellan bransch och hotellgäst. Och jag hoppas att även Malmös turistbyrå funderar på min ”enligt oss-princip”. Att vi kanske tillsammans kan hjälpa staden till ökad mat- och cykelturism. Försiktigheten ligger nog i om man kan lita på mig. Under tiden fortsätter jag arbeta med nästa års Smålandsguide samt efterföljande Ölandsguide. Större exponering i bokhandeln är viktig.
Kan du ge några tips till de som arbetar med att ta fram turistinformation?
Sätt upp mätbara mål och var inte rädd för att tänka nytt. Lös besökarens alla tänkbara praktiska behov in i detalj även om ingen kan tjäna pengar på det. Inse att småföretagaren kan ha minst lika stor tyngd för resbeslutet som ortens stora aktör. Och om du inte kan skriva personligt – lyft fram tjänsternas nyckelpersoner för ett mer personligt ansikte på din destination.
- Text: Maria Lindqvist
-
Spökköping ska locka besökare till Norrköping på höstlovet
Under höstlovet förvandlas Norrköping till Spökköping. Träffa läskiga varelser, upplev ett kusligt smakäventyr och ta del av aktiviteter.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Tänndalen & Järvsöbacken
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför vintersäsongen. Här ser ni vad Tänndalen och Järvsöbacken kommer att erbjuda.
-
Stockholms skärgård på topplista över världens bästa destinationer
National Geographics lista över världens bästa destinationer 2025 rekommenderar Stockholms skärgård och dess nya vandringsled.
-
Norwegian utökar trafiken mellan Stockholm och Skellefteå
Den 28 oktober startar Norwegian direktflyg mellan Stockholm Arlanda och Skellefteå Airport. Antalet avgångar utökas till våren 2025.
-
Svenska Destinationsnätverkets Höstmöte 2024
Den 8-10 oktober genomfördes Svenska Destinationsnätverkets höstmöte i Östersund. Mötet samlade ca 50 deltagare från olika destinationer.
-
Jönköping blir värd för Schack-SM 2026
Destination Jönköping har skrivit avtal med Sveriges Schackförbund om SM i schack 2026. Tävlingen förväntas locka många ungdomar.
-
Höstljus är tillbaka och sätter färg på Umeå
Den 25 oktober är Höstljus tillbaka med ljuskonstverk som sätter färg på Umeå under årets mörkaste dagar. Temat är “Med nya ögon”.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -24
Mest under Boende och Konstateranden/Beslut/Rapporter, men också Destination, Infrastruktur, Museer och Hållbarhet
-
Tinderkampanj i Kristinehamn matchade herrgårdspark med holländare
Kommunen ville tänka unikt när de skulle sälja delar av Gustafsviks herrgårdspark. Därför sjösatte de en Tinderkampanj som blev en succé.
-
Vikingarna kommer till Vrak – Museum of Wrecks
Våren 2025 kommer utställningen ”Vikingar före vikingarna" från Estland att visas på Vrak - Museum of Wrecks i Stockholm.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu avslöjas: Så här kommer Kusthotellet Styrsö att se ut
Sensommaren 2025 öppnar Kusthotellet Styrsö – en plats där skärgårdens lugn möter modern design ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Boende och Konstateranden/Bes...
-
r360 Resort Systems utvecklar med mångmiljonaffär
De fem senaste åren har bolaget r360 Resort Systems haft en god utveckling med accelererande tillväxt och Gasellp...
-
Swedish Lapland – Norrbottens besöksnäringsstrategi presenterades vid EU-konferens
I samband med European Week of Regions and Cities 2024 i Bryssel bjöds Swedish Lapland Visitors Board in för att ...
-
-
Gästbloggare
-