-
Allt om nätverket för besöksnäringsaktörer som tar emot filminspelningar
I november samlade Visit Stockholm ett antal besöksnäringsaktörer för att informera om hur besöksnäringsföretag kan ta aktivare del i filmproduktioner.
Christina Granskog, varumärkesansvarig på Stockholm Business Region, berättade om hur viktig rörlig bild och film är för varumärket och kännedomen om Stockholm. En film inspelad i Stockholm kan ge staden ett PR-värde som motsvarar flera hundra miljoner kronor.
Filminspelning på en plats ger ett enormt PR-värde
Mia Uddgren, filmkommissionär på Film Capital Stockholm, berättade hur hon jobbar för att få fler stora filmproduktioner till Stockholm. Hon hjälper också produktionerna med mycket av det praktiska. Det finns ett tydligt uppdrag från den politiska ledningen att man skall jobba för att få fler inspelningar till staden och regionen. En genomsnittssvensk tittar idag på film, tv och annan rörlig media 5,5 timmar om dagen och även i ett globalt perspektiv tittas det på mer rörlig media än någonsin. Det spelas också in mer film och tv-serier än någonsin vilket också innebär att det finns mycket pengar i branschen. Man har beräknat att The Girl with the Dragon Tatoo genererade 350 miljoner kronor i direkt spendering i stockholmsområdet och värdet av den marknadsföring som hela Millenniumserien gav Stockholm var ungefär en miljard. Under 2019 sändes också en japansk tv-serie om den japanske maratonlöparen som försvann under OS i Stockholm 1912 och som spelades in i Stockholm. Den räknar man med kommer att göra många japaner nyfikna på Stockholm och intresserade av att komma hit. Inspelningarna ger också jobb åt många, både direkt och indirekt. De indirekta jobben är sysselsättning på hotell, cateringföretag, juristbyråer, transportföretag med mera.
Hård konkurrens
Mia Uddgren berättade att hon får många förfrågningar om att spela in produktioner i Stockholm men konkurrensen är hård. Stockholm/Sverige tappar många möjliga filminspelningar på grund av att vi inte ger någon produktionsrabatt vilket alla länder i Europa utom Danmark, Lichtenstein och Sverige gör. Regeringen tittar dock på det och väntas komma med ett förslag om produktionsincitament under 2020.
Filmer och serier som blir succéer generar även stora turismintäkter till de platser där de utspelar sig och spelas in. I Storbritannien beräknas filmturismen omsätta sex miljarder, turismen till Chernobyl har tredubblats efter serien med samma namn och Game of Thrones har givit turismen i Nordirland en rejäl skjuts. Där gjorde man bland annat Game of Thrones-inspirerade pubdörrar av enorma träd som flutit iland efter en storm och arrangeras det rundresor mellan de pubar som har sådana dörrar. I Indien angav 73% av de tillfrågade i en undersökning film som en viktig reseanledning.
Olika storlekar på inspelningar med olika förutsättningar
Mia berättade att man delar in inspelningar i tre olika typer:
- Stora internationella TV-/filmproduktioner med en budget på 500 miljoner och upp till en miljard som har ett team på 150-300 personer
- Normalstora svenska TV-/filmproduktioner med en budget på 25-100 miljoner och ungefär 40 personer i teamet
- Reklamproduktioner med varierande budget och ungefär 50 personer i teamet
Faktorer som påverkar vilka platser de stora internationella produktionerna väljer är:
- Finansiering och incitament
- Värdskap och tillmötesgående
- Kompetens – tillitsfull, snabb, flexibel
- Trygghet – känna sig trygg hela vägen
När det gäller normalstora svenska produktioner är det faktorer som relevans, konstnärligt uttryck, unik miljö, tillgänglighet/praktiska förutsättningar, tillmötesgående och ersättning som styr.
Vad innebär det att ta emot en filminspelning?
Av Josefin Folckert, som är location scout, fick vi veta lite om hur man väljer ut platser och hur en inspelning fungerar, vilket kan vara både viktigt och intressant om man har planer på att ta emot en inspelning hos sig eller i sin verksamhet. Det är en hel del förberedelser för en inspelning. Det kan vara olika sorters rekognosering (Josefin berättade att hon rekar minst tre gånger), frågor och förberedelser, fordon och utrustning som skall komma på plats (och det skall finnas utrymme för dem och förutsättningar för det). Det är också tillstånd som skall sökas, allmänhet och kringliggande verksamheter som skall informeras. Man skall veta att det är en ”minicirkus” som kommer. Det väller in folk!
Som upplåtare av lokal/plats för en inspelning kan man också förvänta sig en del positivt såsom ersättning för hyra av lokal, marknadsföring, en rolig händelse för medarbetare/kunder/boende och eventuellt möjlighet att vara med på någon förhandsvisning och att få en del bildmaterial. Tack i eftertexter är dock sällan man får numera.Vad ska man då fundera på som aktör om man tar emot eller funderar på att ta emot tv-/filminspelningar?
- Utse en kontaktperson
- Vad är unikt med just er ”location”?
- Vad kan ni få ut av en inspelning?
- Vad är de kritiska punkterna för er verksamhet?
- Sätta tydliga ramar och regler innan
- Dialog med filmkommissionen
- Ansluta till nätverket Stockholm Film Friendly
Stockholm Film Friendly Network
Vad är då Stockholm Film Friendly Network? Jo, det är ett nätverk för alla som är intresserade av att ta emot filminspelningar eller på annat sätt delta. Det skall kunna ge vägledning inför och under en inspelning såsom avtal, ersättningsnivå, försäkringar, bolag och annat. Det skall också vara ett nätverk som branschen kan vända sig till. Nätverket kommer att ha årliga möten med diskussioner om vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Som företag/organisation utser man en kontakt person och skriver under på att man är med i nätverket som verkar för ett mer filmvänligt Stockholm.
Här kan ni läsa mer om Film Capital Stockholm
Kontakta Mia Uddgren om ni vill veta mer om Stockholm Film Friendly Network
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli. Från mi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
-
Gästbloggare
-