-
Nordic Camping och First Camp bildar rekordstor nordisk campingkedja
En ny, rekordstor nordisk campingkedja tar form när de två branschledarna, Nordic Camping & Resort och First Camp, slås samman och bildar en aktör med starka muskler och skarp framåtblick. Den nybildade campingkoncernen får 700 anställda och har 40 anläggningar i Sverige och Danmark.
Behov av stora investeringar
Den växande svenska campingbranschen består till stor del av små campingar drivna av lokala entreprenörer. Samtidigt är behovet av stora investeringar, digitalisering och utveckling av nya affärsmodeller stort. Därför går nu de två marknadsledande campingkedjorna, Nordic Camping & Resort och First Camp, nu samman.
“Campingbranschen är idag fragmenterad och cirka 95% av den svenska marknaden består fortfarande av fristående aktörer. Nu går branschen mot mer konsolidering för att möjliggöra investeringar som skapar ännu bättre upplevelser för gästerna. Denna affär är helt rätt för båda företag, dess medarbetare och gäster.” Säger Nordic Camping & Resorts VD, Johan Söör. “Vi ska tillsammans se till att ge alla gäster fantastiska destinationer över hela Norden, som präglas av professionalitet och innovation – och med en stor omsorg om de platser där vi verkar. Tack vare sammanslagningen kan våra gäster hitta ännu fler platser att besöka. Vi brinner för att göra deras upplevelse ännu smidigare och bättre.”
I och med köpet samlas krafterna i Nordic Camping & Resort och First Camp. Målsättningen är att bilda en förstklassig campingkedja där bolagens totalt 40 anläggningar och 700 anställda i Sverige och Danmark slås samman. För gästerna innebär sammanslagningen många fördelar i form av utbud, kvalitet och upplevelser.
Norvestor blir huvudägare
Affären väntas slutföras i februari 2018. Tills vidare fortsätter de båda varumärkena att verka som vanligt. Nordic Camping & Resort och First Camp blir dotterbolag till en nybildad campingkoncern. Johan Söör tillträder som VD för koncernen och behåller även rollen som VD för Nordic Camping & Resort. Unni Åström fortsätter som VD för First Camp.
Nordic Camping & Resort ägs av den Norgebaserade riskkapitalfonden Norvestor tillsammans med företagets ledning. Norvestor blir huvudägare medan First Camps nuvarande ägare går in som långivare till den nya koncernen.
- Text: Nordic Camping & Resort
- Foto: Nordic Camping & Resort
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-