-
Ny undersökning visar på Östergötlands attraktivitet
En nyligen genomförd undersökning visar att majoriteten av östgötarna är positiva till turismen i regionen och att de anser att besökare bidrar till ett berikat utbud av verksamheter, aktiviteter och evenemang. De svarande som bor i turisttäta områden är extra positivt inställda.
Under hösten genomfördes en undersökning för både besökare och invånare i syfte att undersöka vad svenskarna förknippar med Östergötland, hur reklam från Östergötland har mottagits och hur invånarna själva upplever turismen på sin plats.
58 procent positiva till turismen
2022 års mätning visar att av de respondenter som är bosatta i eller har fritidshus i Östergötland är 58 procent positiva till turismen. De svarande som bor i turisttäta områden, som till exempel längs kusten och längs Vättern, är extra positiva till besökare då de anser att det berikar näringslivet, livar upp samt skapar fler förutsättningar för aktiviteter och evenemang.
En majoritet av respondenterna (55 procent) har nyligen sett reklam för Östergötland och hälften av dem svarar att reklamen fick dem att vilja besöka Östergötland. Topp fem av besöksmål som de flesta förknippar med Östergötland är Kolmården, Linköping, kulturella och historiska platser, platser nära Vättern samt Göta kanal.
Har över lag hängivna och återkommande besökare
”Regionen har över lag hängivna och återkommande besökare. 99 procent av de som besökt Östergötland under de senaste två åren svarar att de skulle kunna tänka sig besöka regionen igen och 72 procent av respondenterna från andra delar av Sverige har svarat att de besöker Östergötland minst en gång om året”. Säger Emil Selse, projektledare besöksnäring i Region Östergötland.
Resultatet från undersökningen kommer att användas som måluppföljning för ett av tre delmål i Östergötlands besöksnäringsstrategi: stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt. Indikatorer som kommer att mätas och följas upp för invånare och besökare är:
- Invånarnas syn på besöksnäringen och om man anser att man gynnas av den.
- Hur reklamen påverkar potentiella besökares vilja att besöka Östergötland.
- Andelen återkommande besökare.
Fakta om uppdraget och undersökningen
Undersökningen genomfördes av Parlametric AB och resultatet baseras i första hand på öppna svarsalternativ där respondenterna svarar på frågorna med fritext till skillnad mot mer traditionella mätningar där ett urval av svarsalternativ är fördefinierade. Av de 1.604 svarande är cirka hälften (849) bosatta i Östergötland och hälften (755) potentiella nya och återkommande besökare.
Det övergripande målet för Östergötlands besöksnäringsstrategi är att fokusera Region Östergötlands arbete så att det stärker hela Östergötlands besöksnäring och ökar regionens attraktivitet. De tre delmålen fokuserar på att öka antal övernattande besökare september till maj, ökad lönsamhet för besöksnäringens aktörer samt att stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt. Resultatet från undersökningen kommer att användas som måluppföljning för ett av tre delmålen: stärka Östergötlands attraktivitet som en plats att besöka, bo och verka på året runt.
Undersökningens urval har bestått av respondenter som är bosatta i eller i närheten av Östergötland. Insamlingen har skett med hjälp av onlinepaneler, inlägg via Region Östergötland och samarbetspartners digitala kanaler samt mejlutskick. Svarsinsamlingen pågick från och med 5 september till och med 12 oktober 2022.
Läs mer om Östergötland på Turismnytt här
- Text: Region Östergötland
- Foto: Region Östergötland
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-