-
Svenska Möten CovidClean™ certifierar mötesanläggningar
41 procent av Svenska Mötens kunder uppger att en Covid-19 certifiering kommer att vara avgörande för val av extern mötesanläggning de närmaste tre åren. Detta enligt en enkät genomförd av Svenska Möten på LinkedIn.
För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten, har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels för att CovidClean™-certifiera medlemsanläggningar.
Branschen är beroende av möten
I en värld som under en överskådlig framtid kommer att definieras av Covid-19, är de anställdas säkerhet och hälsa den viktigaste faktorn för Sveriges företag vid val av mötesanläggning idag.
Det ställer nya krav på mötesanläggningarna. I form av transparens kring hur smittorisken hanteras och en försäkran om att alla åtgärder och rutiner finns på plats.
För att få kunderna att känna sig trygga med att boka möten har Svenska Möten inlett ett samarbete med Safehotels kring att CovidClean™ certifiera sina medlemsanläggningar.
”Vi förstår arbetsgivarnas oro för att medarbetarna ska smittas under konferensen. Men det ser ut som vi kommer att få leva med pandemin under en lång tid framöver. Verksamheter är beroende av att medarbetarna möts. För att våra kunder ska känna sig trygga med att boka möten, har vi valt att ta det här steget”. Säger Sylvia Nylin, VD på Svenska Möten.
Ska ge den garanti kunderna söker
Certifieringsstandarden är baserad på WHO:s och CDC:s (Centers for Disease Control and Prevention) rekommendationer och är ackrediterad av en av världens främsta professorer inom klinisk virologi och ordförande i Vetenskapsforum Covid-19, Anders Vahlne.
Certifieringen genomförs genom en inspektion på plats från en ackrediterad Safehotels auditör.
”I pandemins kölvatten kommer kunderna att kräva försäkran om att deras val av anläggningar är säkra.” Säger Safehotels VD Joachim Törngård. ”De kommer inte att förlita sig på att anläggningarnas egna utfästelser stämmer, utan kommer att kräva att en tredjepart varit där och besiktigat på plats och då inte bara med en checklista, utan också genom intervjuer och tester för att säkerställa att även processer och rutiner implementerats. Vår CovidClean™certifiering är utformad så att anläggningarna ska kunna ge den garanti som kunderna vill se.”
Avgörande för kundens beslut
Svenska Mötens utvalda medlemsanläggning Bergendal, var först ut i Sverige att CovidClean™certifiera sig. Bergendals hotellchef Jeanette Tillberg kommenterar certifieringen:
”Det är många gånger avgörande för kunden att vi har tänkt till kring covid. Det är raka besked på frågor till oss, allt finns på plats och certifieringen är ett kvitto på att vi har tänkt rätt.”
Läs mer om CovidClean™ certifieringen här.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-