-
Så ska Värmland konkurrera i den globala besöksindustrin
Konkurrensen i den globala besöksindustrin är hård och det är svårt att konkurrera. Men fler och fler svenska destinationer tar upp kampen. Visit Värmland är en av de destinationer som har sökt medel från den Europeiska regionalfonden och fått det beviljat. Det betyder att man nu kan börja arbeta i sitt projekt. ”- Vi är mycket glada över att vår ansökan blev beviljad. Detta betyder att vi kan fortsätta att utveckla Värmland som destination genom insatser till företag som är verksamma inom besöksnäringen”, säger Visit Värmlands Vd Jonas Jacobsson.
Digitalisering och affärsutveckling viktigt för besöksindustrin
Målet med projektet är att öka konkurrenskraften och tillväxten hos värmländska företag som är verksamma inom besöksindustrin. Detta betyder att man kan locka fler besökare till landskapet.
Inom projektet kommer Visit Värmland att arrangera olika aktiviteter som bland annat marknadsbearbetning, affärsutveckling och digitalisering.
”- Mycket glädjande är även att vi nu kan fortsätta det viktiga digitaliseringsarbetet som vi påbörjat, att vi kommer kunna börja bearbeta Kina och UK som nya geografiska marknader och börja arbeta med ett för Värmland relativt obearbetat område, måltidsturism”, fortsätter Jonas.
Måltidsturismen bidrar till besöksindustrin
Man kommer även att satsa på att stärka måltidsturismen i Värmland. I denna del av projektet kommer man att samarbeta med Nifa, en branschförening för värmländska matföretag. Man kommer att arbeta med att utveckla Värmland som en mat- och dryckesdestination och koppla ihop det med arbetet som Visit Sweden driver i Matprogrammet.
”- Vi ser väldigt mycket fram emot ett utökat samarbete med Nifa för att locka en ny grupp resenärer att besöka Värmland. Detta kommer också leda till nya samarbeten och produkter mellan företag i besöksindustrin och producenter av värmländska råvaror”, säger Cecilia Fjellman, projektledare på Visit Värmland.
Projektet kommer att pågå mellan mars 2018 och december 2020 med en budget på cirka femton miljoner kronor.
Vill du läsa om fler projekt som pågår inom svensk besöksnäring? Läs vidare här!
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Øyvind Lund
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommaren planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en undersökning från Länsförsäkringar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-