-
Tyska turister ska lockas till Sverige med Inga Lindström
Nu har den nya hemsidan ingalindstrom.com lanserats mot den tyska privatresemarknaden. Satsningen är ett nytt samarbete mellan turismorganisationerna i Nyköping, Oxelösund, Trosa, Linköping, Söderköping, Norrköping, Södertälje och de regionala turismorganisationerna i Sörmland och Östergötland.
Tror på fler möjligheter framöver
Sedan 2004 har Nyköpings kommun arbeta med varumärket Inga Lindström mot den tyska marknaden, men nu utökas samarbetet mellan kommunerna från Linköping till Södertälje. Inga Lindström är en tv-serie med fristående filmer som sänds årligen på den tyska TV-kanalen ZDF med 5–10 miljoner tittare per avsnitt. Filmerna har spelats in sedan 2003 i delar av Sörmland och Östergötland och visar upp en romantisk bild av Sverige.
”Tyskland är den viktigaste utlandsmarknaden för vårt område längs kommande Ostlänken och E4:an. Målet är att ännu fler tyska besökare ska upptäcka vårt utbud. När vi nu gemensamt intensifierar arbetet med Inga Lindström som reseanledning tror vi på fler möjligheter framöver.” Säger Erik Lindhe, turistchef i Nyköpings kommun.
Utöver hemsidan kommer bearbetningen av den tyska marknaden att intensifieras via researrangörer, digitala kanaler, sociala media, mässor, nyhetsbrev och i samarbete med Visit Sweden.
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
Ett svar till “Tyska turister ska lockas till Sverige med Inga Lindström”
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-
Ett problem med Inga Lindström är att filmerna visar en något (understatement!) glättad bild av Sverige. Himlen är alltid blå, alla kvinnor är 20-30 år, alla har sjötomt, nästan alla har egen häst …De som bor i stan verkar alla bo i Hammarby sjöstad.
Å andra sidan är det sant att alla säger ”hej”!