-
Orienteringstävling gav 13 miljoner till Östra Göinges näringsliv
Över 8000 deltagare och besökare lockades till Östra Göinge i samband med den internationella orienteringstävlingen 10MILA som arrangerades i Glimåkra i april.
Totalt spenderade besökarna 13 miljoner kronor på boende, restaurang, shopping och nöjen. Det visar en rapport från Upplevelseinstitutet, beställd av Föreningen Tiomilakavlen och Event in Skåne.
”10MILA är ett ypperligt exempel på hur satsningar på stora nationella och internationella event får direkta positiva effekter på det lokala näringslivet och föreningslivet. Dessutom stärker det invånarnas stolthet och regionens attraktivitet.” Säger Pehr Palm, VD för Event in Skåne.
Fina siffror för Östra Göinge
Förutom de 13 miljoner kronor som genererades till det lokala näringslivet, får Östra Göinge som besöksmål bra betyg av besökarna.
”Det är fantastiskt fina siffror för Östra Göinge och vårt näringsliv och det visar på hur evenemang bidrar till tillväxt, gemenskap och stolthet. En stor eloge till arrangören FK Göingarna för allt det gedigna och fina arbete de har lagt ner i evenemanget.” Säger Patric Åberg, kommunstyrelsens ordförande.
Studien, som är gjord av Upplevelseinstitutet på uppdrag av 10MILA-föreningen och Event in Skåne, mäter de turistekonomiska effekterna som tillförs regionen med anledning av 10MILA.
- Text: Business Region Skåne
- Foto: Peter Holgersson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-