-
Sweden Outdoor Festival inleds med friluftsdag för särskolor
Som en uppstart av Sweden Outdoor Festival anordnar festivalen i samarbete med Västergötlands Parasportförbund den 13 september en friluftsdag för Skaraborgs alla särskolor.
Ett 60-tal elever och personal väntas delta och bland annat prova på parafotboll, tandemcykling och racerunning.
Fokus på friluftsliv och allemansrätt
Friluftsfestivalen har sedan starten haft ett samarbete med Västergötlands Parasportförbund. I år utökas det med en friluftsdag för särskolor.
”Tillsammans med Skövde kommun och Next Skövde arrangerade vi en friluftsdag i vintras och detta är en fortsättning på den succén. Nu är det mer fokus på friluftsliv, aktiviteter och allemansrätt.” Säger Niklas Kindahl från Västergötlands Parasportförbund.
Swedbank ger ekonomiskt stöd
En viktig aktör som gör denna extra satsning möjlig är Sparbanksstiftelsen Alfa, ägare i Swedbank. De ger festivalen ett ekonomiskt stöd för att kunna anordna friluftsdagen.
”Samhällsengagemang är en del av Swedbanks DNA och Sweden Outdoor Festival är ett hållbart evenemang som välkomnar alla till inspiration kring friluftsliv och hälsa. Att det dessutom ökar besöksnäringen med allt vad det innebär för näringslivet i Skövde vill vi gärna stödja.” Säger Christina Helenius från Swedbank i Skövde.
- Text: Next Skövde
- Foto: Gustaf Elias/Next Skövde
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-