-
Turistbyrån drivs vidare i Lofsdalen trots indragna stöd
Sedan 2012 har Destination Lofsdalen bedrivit turistbyrån i Lofsdalen. Tidigare har Härjedalen Kommun gett Destination Lofsdalen ett stöd för att driva turistbyrån, ett stöd som dragits in till följd av kommunens ansträngda ekonomi. Destination Lofsdalen har nu tagit ett strategiskt beslut att fortsätta med verksamheten.
”Vi har tagit beslutet att behålla auktorisationen som turistbyrå och bedriva verksamheten som tidigare. Vårt största mål är att attrahera fler gäster till Lofsdalen och att möta våra gästers förväntningar på en fysisk och personlig service. Vi är en viktig hub i byn och ser att våra gäster gynnas av att kunna besöka oss i egenskap av turistbyrå.” Säger Lotta Anestedt, VD Destination Lofsdalen.
Ett viktigt ansikte utåt
Det är branschorganisationen Visita som ansvarar för att auktorisera turistbyråer. Auktorisationen innebär att organisationerna behöver uppnå ett 30-tal krav på såväl mjuka som hårda kriterier. Lofsdalen ser ett mervärde för besökarna och övriga näringsidkare att vara ett viktigt ansikte utåt mot gäster, stugägare och ortsbefolkning.
”Visst är det ett beslut som påverkar oss ekonomiskt men vi ser detta som en viktig investering för Lofsdalen för att bli den levande året-runt-destination vi strävar efter att bli.” Avslutar Lotta Anestedt.
- Text: Destination Lofsdalen
- Foto: Destination Lofsdalen
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-