-
Krönika – Emma Håkansson om nya krav på regeringens turismstrategi
Globala utmaningar ställer nya krav på regeringens turismpolitiska strategi
Under de närmare 20 år som jag har arbetat i rese- och turistbranschen har alla siffror bara pekat åt ett håll; uppåt! Varje år har vi sett nya rekord och tillväxten har varit enorm. Turism är historiskt sett en ganska ny företeelse, som startade i större skala efter andra världskriget. Från 1950 till 2010-talet har det globala resandet haft en 50-faldig ökning. Världsekonomierna har med tiden blivit beroende av den fria rörligheten. Att resa på sin fritid har varit en livsstil, nästintill en mänsklig rättighet, och att samla på upplevelser har blivit viktigare än att samla på prylar.
Häromdagen kom nyheten att Europas största turism- och resemässa, ITB Berlin, ställs in. Corona-viruset har orsakat omfattande reseförbud i världen. Till följd av reseförbuden har Norwegians aktie dykt med nästan en fjärdedel och enligt Dagens Industri har 11 000 kineser avbokat resor hos Tallink Silja under februari och mars. Även om det förhoppningsvis är ett tillfälligt hack i tillväxtkurvan, så finns det mycket som talar för att turismens fortsatta tillväxt kan vara oviss.
Klimat och hållbarhet – det finns nog inget som är hetare än klimatfrågorna just nu. Greta Thunberg, ”flygskam” och många företags resepolicys, för att nämna några av de företeelser som påverkar rese- och turistindustrin idag.
Överturism – i stad efter stad världen över, ser vi exempel på hur invånare och organisationer reagerar och agerar på de negativa effekterna av turismen.
Digitalisering – skapar möjligheter men också utmaningar. Digital teknik som VR kommer ge helt nya möjligheter att uppleva saker utan att resa. Att ”slippa” resa till en konferens och följa via ett webbinarium eller digitala möten är redan vardagsmat.
Det är nu agnarna sållas från vetet
Att vara platsmarknadsförare, destinationsutvecklare eller försäljningsansvarig i reseindustrin har helt ärligt inte varit svårt i en tid när det globala resandet har ökat exponentiellt varje år. Men det är nu agnarna sållas från vetet. Vem blir vinnare och vem blir förlorare? Man säger ofta att ur kriser föds kreativitet och nytänkande. Vi ser redan idag tester med elflyg, klimatanpassade hotell och ett större ansvarstagande bland världens resenärer och destinationer. Och vi kommer att se många fler innovationer framöver. Branschen kommer att fortsätta förändras och de som bäst anpassar sig och utvecklas i takt med rådande trender kommer att gå starkare ur en kris.
Någon måste ta täten
Ensam är inte stark sägs det och ur kriser kan också nya samarbeten och allianser födas. Jag tror att samverkan och gemensamma ställningstaganden i branschen kan skapa nya och mer hållbara affärer. För att det ska hända behövs det någon som tar täten och driver fram nya samarbeten och nya arbetssätt. Det har fram till nu inte funnits en politisk strategi eller en tydlig linje för turismen i Sverige. ”Det finns en fortsatt potential för utveckling av näringen och regeringen har därför beslutat att för första gången ta fram en nationell strategi för en hållbar turism och besöksnäring”, sa dock regeringen glädjande nog i somras.
Skapandet av strategin har föregåtts av en stor nationell utredning ”Ett land att besöka – En samlad politik för hållbar turism och växande besöksnäring” som lämnades in 2017. Vi är många som väntar på att se ett resultat av arbetet och det är hög tid att gå från ord till handling. Det är nämligen helt klart att vi står inför en ny era och nya utmaningar, frågan är om regeringen är med på tåget och kommer att visa vägen framåt? Nu, om någonsin, finns möjligheten att kraftsamla och ena den svenska turistnäringen!Emma Håkansson har tidigare arbetat som Turism- och Destinationsutvecklingschef i Helsingborgs stad och även varit marknadschef på researrangören Sembo. Idag arbetar hon som konsult inom platsutveckling på Place Promotion.
- Text: Emma Håkansson
- Foto: Emma Salomonsson
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-