-
SkiStar förbereder inför en trygg och säker coronaanpassad vintersäsong
Vintersäsongen 2019/2020 blev annorlunda för SkiStar då bolaget tvingades stänga alla skidanläggningarna tidigare på grund av covid-19.
Inför vintern jobbar man tillsammans med flera aktörer regionalt och nationellt. Detta för att kunna öppna skidsäsongen på ett så säkert sätt som möjligt för gäster, medarbetare och lokalinvånare.
”Vi har lärt oss mycket både från vintern då vi i Sverige hann genomföra ett antal försiktighetsåtgärder innan vi stängde och även under sommaren då fler än någonsin valt att semestra på våra destinationer. Med omtanke för både våra gäster, medarbetare och lokalinvånare vill vi nu skapa trygghet och säkerhet för alla inför vintern.” Säger Stefan Sjöstrand, VD för SkiStar AB.
För att dela erfarenheter och få en gemensam syn på hur man ska hantera coronaviruset inför vintern är SkiStar delaktiga och drivande i flera regionala samråds- och dialogmöten i Åre, Vemdalen och Sälen samt Hemsedal och Trysil i Norge.
I oktober ska en samsyn vara färdig
På mötena deltar bland annat representanter från vården, räddningstjänsten, näringslivet och destinationsbolagen. Dessutom är SkiStar involverad i de riktlinjer och rekommendationer som tas fram från norska ALF, Alpinanleggenes Landsforening och SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation. Även norska FHI och Helsedirektoratet är delaktiga och dialog förs med Folkhälsomyndigheten i Sverige via SLAO.
Ett antal av samrådsmöten äger rum i september i Sverige och Norge. Målet är att i oktober ha en färdig samsyn och tydliga riktlinjer och rekommendationer framåt för hanteringen av covid-19 på de olika skidorterna.
”Ett gemensamt förhållningssätt till corona är oerhört viktigt för alla som på olika sätt möter våra gäster och medarbetare. Därför känns det extra bra att vi nu förbereder oss inför vintern tillsammans i olika samrådsmöten. Och därmed drar vårt strå i stacken för folkhälsan.” Avslutar Stefan Sjöstrand.
- Text: SkiStar AB
- Foto: SkiStar AB
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-