-
Ny riktad insats ska stötta kultur och besöksnäring i Sörmland
Pandemin har slagit hårt mot näringslivet, och alla branscher har påverkats. Särskilt utsatta är kulturella och kreativa näringar och besöksnäring, som under 2020 fått arbeta hårt för att hitta nya lösningar. Med anledning av detta startar Stua tillsammans med Destination Eskilstuna och Region Sörmland nu ett näringslivsprojekt, riktat mot just kulturella och kreativa näringar i nära koppling till besöksnäring. Företagen ska bland annat ska få ökad kunskap hur deras kunder agerar digitalt och hur de som företag kan dra nytta av digitala möjligheter för snabbare utveckling och omställning.
Samarbetet ska också bidra till att de som arbetar i olika främjarorganisationer både lokalt och regionalt stärks. Kommuner och andra offentliga aktörer erbjuds ökad kunskap kring både kulturella och kreativa näringar och besöksnäring för att erbjuda bättre stöd i utvecklingsfrågor. Projektet ska bidra till en modell som kan användas nationellt.
Börjar med två piloter
Projektet börjar med två piloter. Den första för målgruppen kulturella och kreativa näringar med nära koppling till besöksnäringen, där företagens erbjudande eller produkt är i centrum och utifrån den erbjuds en anpassad utvecklingsprocess. Piloten testas med först med företag både i Eskilstuna och Sörmland. Destination Eskilstuna AB är en aktiv part för att sätta samarbetsformen.
- ”I Eskilstuna har vi gjort ett aktivt val att vara en destination för större möten och evenemang där kultur är en stor del av utbudet. Under pandemin har dessa två områden drabbats hårt. Destination Eskilstuna ser fram emot att vara först ut och bana väg för att testa utvecklingsprocessen, som sen kommer att användas i hela Sörmland”, säger Maria Ringström, destinationsstrateg, Destination Eskilstuna.
Den andra piloten handlar om utveckling kring en större kulturattraktion, till exempel ett slott, ett museum eller annan kulturell attraktion, som väcker intresse för en plats. Här ska ett koncept först testas på ett par utvalda besöksmål i en pilotfas.
- ”Nynäs Slott, Julita Gård eller Sundbyholms slott kan nämnas som exempel, där slotten och områdena är en arena, och byggs på med flera olika attraktioner, såsom måltids-, natur- och kulturupplevelser”, säger Pernilla Nordström, operativ verksamhetsledare, Stua.
När piloterna genomförts, kommer hela Sörmland bjudas in, för att delta i ett nästa steg. I projektet kommer både intervjuer, workshops, seminarier och digitala verktyg användas, både för kunskapsinhämtning och spridning, och verka nära alla inblandade aktörer i utvecklingsarbetet.
- ”Vi ser fram emot samarbetet, som gör företag och region mer attraktiva, och skapar goda förutsättningar framåt för flera besökare, som gör mer på plats och stannar längre”, säger Magnus Nilsson, strateg, Region Sörmland.
Läs mer om STUAs arbete här och här
- Text: STUA
- Foto: STUA
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-