-
Guldpalm till branschens bästa Corona-anpassning i Trelleborg
Besöksnäringen i Trelleborg har drabbats hårt av pandemins framfart. Inställda konferenser, färre affärsresenärer och närmast inga internationella besökare har satt näringslivet på prov.
Lokala entreprenörer, som i år har mött sällan skådade utmaningar och har visat initiativförmåga. Det vill Visit Trelleborg uppmärksamma när det snart är dags att återigen dela ut Guldpalmen.
Guldpalmen 2020
Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till ett besöksnäringsföretag som gör destinationen till en bättre plats att besöka. 2020 är ett år då ingenting varit sig likt och kriterierna har därför tillfälligt anpassats för att priset ska kunna delas ut till ett besöksnäringsföretag som på ett föredömligt sätt har mött de utmaningar turistbranschen ställts inför i pandemins fotspår.
”Våra lokala företags produkter och tjänster är kärnan i destinationens unika upplevelser. Vi är imponerade över kämparandan som man har mött pandemins utmaningar med. Därför känns det extra betydelsefullt att kasta strålkastarljuset på de särskilda insatser som företagarna har vidtagit för att ta sig genom denna oerhört prövande tid.” Säger Erik Lundström, Ordförande AB Visit Trelleborg.
Ett viktigt pris för Trelleborg
Allmänheten bjuds nu in att nominera sina förslag. Det kan vara ett av kommunens besöksmål som proaktivt har agerat så att en vistelse känns trygg och säker även under pandemin. Eller ett företag som har anpassat verksamheten på ett kreativt sätt och därmed långsiktigt stärkt sin affärsidé.
Fjolårets vinnare, Mick och Joanna Daly från Hällåkra Vingård beskriver betydelsen av att dela ut ett besöksnäringspris:
”När vi vann Guldpalmen i november 2019 kändes det som en bekräftelse på det arbete vi lagt ner för att bygga upp Hällåkra till ett besöksmål som i första hand lockar besökare från en större nationell och internationell marknad. Vinsten visade att vi gjorde något viktigt för Trelleborg. Vi har under det gångna året och i de utmanande tider vi lever i, märkt att Guldpalmen har öppnat ögonen för oss även på̊ den lokala turistmarknaden. Det har gett oss möjlighet att fortsätta utvecklingen som en lokal mötesplats och för turismen i kommunen.”
Vinnaren av Guldpalmen 2020 presenteras den 7 december. Nomineringar ska vara Visit Trelleborg tillhanda senast 15/11.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-