-
Hotell Mårtenson i Halmstad blir en del av Nordic Hotels & Resorts
Det står nu klart att Hotell Mårtenson i Halmstad blir Nordic Hotels & Resorts 40:e hotelltillskott till koncernens portfölj.
I kollektionen ingår sedan tidigare 39 utvalda prestigehotell runt om i Norden. Där hittar man alltifrån Icehotel i Jukkasjärvi och Yasuragi i Stockholm till Kämp Hotel i Helsingfors eller Amerikalinjen i Oslo.
“Gyllene tider, Norre Port och Carl Bildt är tydligt förknippade med Halmstad. Men jag tror att Hotell Mårtenson toppar listan över platser som är viktiga för halmstadsbon. Det är i det närmaste en institution i stan och jag är oerhört glad över att de blir en del av Nordic Hotels & Resorts. Vi gillar hotell som tar plats och som är lika självklara för ortsborna att hänga på som för besökare i stan. Det här är en perfekt start på 2021.” Säger Nordic Hotels & Resorts ägare, Petter Stordalen.
En stark partner för hotellet
I mars 2020 stängde hotellet ner sin verksamhet för en omfattande och efterlängtad renovering. Midstar som äger hotellfastigheten sedan 2016 har drivit renoveringsprocessen och i april i år slås portarna upp till nya Hotell Mårtenson.
Som en del i processen ingick att hitta en stark partner som ville driva utveckling på den nordiska marknaden av hotellet och därmed initierades dialogen med Nordic Hotels & Resorts.
“Nordic Hotels & Resorts är en ledande och stark partner för Hotell Mårtenson. Samarbetet är en viktig milstolpe i det förändrings och förädlingsarbete som vi investerat i. Vi är mycket glada och stolta och ser fram emot ett långvarigt och givande samarbete.” Säger Linda Alm General Manager Hotell Mårtenson.
Samarbetet känns naturligt
För att återskapa och modernisera en 200-år gammal institution krävs både mod, kunskap och lokal kännedom i kombination med bredd. När invånarnas vattenhål sedan flera hundra år tillbaks går in i en ny era har man genom omsorgsfull renovering och inredning lyckats skapa ännu en anledning till att besöka Halmstad.
“Att Nordic Hotels & Resorts ingår samarbete med Hotell Mårtenson känns naturligt. Med deras anrika historia och positionering som en central punkt i Halmstad ser vi detta som en riktig svensk västkustpärla. Hotellet kommer fortsätta vara ett fristående, entreprenörsdrivet hotell där nya möten och minnen kommer att skapas – och nu med fördelen att vara i ett mycket bredare sammanhang.” Säger Trond Bastiansen, COO Nordic Hotels & Resorts.
- Text: Nordic Hotels & Resorts
- Foto: Nordic Hotels & Resorts
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-