-
Göteborg & Co inleder ett samarbete med Mastercard
Som ett led i att utveckla Göteborg som framtidens besöksdestination har Göteborg & Co inlett ett unikt samarbete med Mastercard. Syftet är att skapa en gemensam plattform för besöksnäringen och underlätta återhämtningen efter pandemin.
Ger bättre insikter och beslutsstöd
Göteborg startade förra året arbetet med att utforma en plattform för besöksnäringen. Där samlas olika insikter kopplat till turism som analyseras för att ge underlag kring beslut om framtida investeringar och satsningar.
Samarbetet med Mastercard är en viktig del av det arbetet.
“Genom arbetet med plattformen tar Göteborgs besöksnäring ett stort steg i den digitala utvecklingen. Det kommer ge oss bättre insikter och beslutsstöd vilket ger större möjligheter till en stabil och hållbar återhämtning efter pandemin. Mastercard är en perfekt partner som kan bidra med nya insikter genom sin anonymiserade data.” Säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Samarbete driver innovation
Mastercard kommer att tillhandahålla övergripande insikter baserat på aggregerad, anonymiserad aktivitet inom sitt nätverk, som sedan kommer att matchas med andra insikter och ge en bild av hur besökare samverkar med stadens aktörer före, under och efter besöket.
Projektet är en viktig pusselbit i att realisera en första fungerande version av plattformen där besöksnäringsföretagen själva ska kunna vara med och donera data och i gengäld få förädlade insikter tillbaka.
“Vi på Mastercard tror att samarbete är det bästa sättet att driva innovation. Vårt partnerskap med Göteborg & Co är ett utmärkt exempel på ett lokalt initiativ som vi också tror kan bli internationellt gångbart. Dessutom känns det extra bra att kunna hjälpa en av de näringar som drabbats hårdast av den pågående pandemin; besöksnäringen.” Säger Malin Berge, Chef för Strategisk Tillväxt på Mastercard.
En del av arbetet inom smart turism
Samarbetet kommer att röra sig inom i huvudsak fyra områden:
- Skapa och utveckla en gemensam plattform med anonymiserad och aggregerad data.
- Leverera ökad insikt och kunskap om turism i Göteborg och aktörerna inom besöksnäringen.
- Informera beslutsfattande om turistutbud och investeringar.
- Skapa rätt förutsättningar för forskning, utveckling och innovation inom besöksnäringen.
Göteborg utsågs av EU till European Capital of Smart Tourism 2020 där ett av områdena handlar om digitalisering.
Den dataplattform som Göteborg & Co nu bygger upp är en del av arbetet inom smart turism där målet är att utveckla turismen i Europa på ett hållbart sätt.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy visuals/goteborg.com
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-