-
Göteborg & Co inleder ett samarbete med Mastercard
Som ett led i att utveckla Göteborg som framtidens besöksdestination har Göteborg & Co inlett ett unikt samarbete med Mastercard. Syftet är att skapa en gemensam plattform för besöksnäringen och underlätta återhämtningen efter pandemin.
Ger bättre insikter och beslutsstöd
Göteborg startade förra året arbetet med att utforma en plattform för besöksnäringen. Där samlas olika insikter kopplat till turism som analyseras för att ge underlag kring beslut om framtida investeringar och satsningar.
Samarbetet med Mastercard är en viktig del av det arbetet.
“Genom arbetet med plattformen tar Göteborgs besöksnäring ett stort steg i den digitala utvecklingen. Det kommer ge oss bättre insikter och beslutsstöd vilket ger större möjligheter till en stabil och hållbar återhämtning efter pandemin. Mastercard är en perfekt partner som kan bidra med nya insikter genom sin anonymiserade data.” Säger Peter Grönberg, VD för Göteborg & Co.
Samarbete driver innovation
Mastercard kommer att tillhandahålla övergripande insikter baserat på aggregerad, anonymiserad aktivitet inom sitt nätverk, som sedan kommer att matchas med andra insikter och ge en bild av hur besökare samverkar med stadens aktörer före, under och efter besöket.
Projektet är en viktig pusselbit i att realisera en första fungerande version av plattformen där besöksnäringsföretagen själva ska kunna vara med och donera data och i gengäld få förädlade insikter tillbaka.
“Vi på Mastercard tror att samarbete är det bästa sättet att driva innovation. Vårt partnerskap med Göteborg & Co är ett utmärkt exempel på ett lokalt initiativ som vi också tror kan bli internationellt gångbart. Dessutom känns det extra bra att kunna hjälpa en av de näringar som drabbats hårdast av den pågående pandemin; besöksnäringen.” Säger Malin Berge, Chef för Strategisk Tillväxt på Mastercard.
En del av arbetet inom smart turism
Samarbetet kommer att röra sig inom i huvudsak fyra områden:
- Skapa och utveckla en gemensam plattform med anonymiserad och aggregerad data.
- Leverera ökad insikt och kunskap om turism i Göteborg och aktörerna inom besöksnäringen.
- Informera beslutsfattande om turistutbud och investeringar.
- Skapa rätt förutsättningar för forskning, utveckling och innovation inom besöksnäringen.
Göteborg utsågs av EU till European Capital of Smart Tourism 2020 där ett av områdena handlar om digitalisering.
Den dataplattform som Göteborg & Co nu bygger upp är en del av arbetet inom smart turism där målet är att utveckla turismen i Europa på ett hållbart sätt.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Happy visuals/goteborg.com
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-