-
Smartare, snabbare och bättre digitala affärer i Swedish Lapland
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats medel ur EU:s återstartsfond React övre Norrland för projektinsatsen ”Smartare, snabbare och bättre digitala affärer i Swedish Lapland”.
“Insatsen svarar upp både mot den akuta kris som pandemin inneburit för besöksnäringsföretagen inom Swedish Lapland. Samt på behovet av en mer långsiktig transformation som branschen behöver genomgå när det gäller digitaliserade processer och övergången till ett grönare och hållbarare näringsliv.” Säger Annika Fredriksson, tf VD Swedish Lapland Visitors Board.
Ges förutsättningar att hänga med i digitaliseringen
Konsumenter använder i allt högre grad digital teknik för att söka, planera och boka resor och tillhörande turistprodukter. Därför blir det allt viktigare för turistföretag att integrera digital marknadsföring och att nyttja digitala verktyg och funktioner.
Risken är uppenbar att företag som inte investerar i sin digitalisering kommer att få problem att överleva. Än mindre att utvecklas i framtiden.
“Pandemin har satt den digitala utvecklingen på snabbspolning framåt.” Säger Petter Norén, Social Media Marketing Manager på Swedish Lapland Visitors Board och huvudprojektledare för det nya projektet. ”Genom projektet kan vi satsa stort på att se till att våra besöksnäringsföretagare ges förutsättningar att hänga med i den digitala revolutionen, dra nytta av utvecklingen och se till att skaffa sig ovärderliga konkurrensfördelar.”
Förändringar i förväntningar och beteenden hos målgruppen
I det akuta perspektivet kommer det nya projektet kunna bidra till att fler företag kan göra fler säljavslut via ökad och förbättrad digital närvaro i kundernas reseprocess.
”Smartare, snabbare och bättre digitala affärer” tar även sin utgångspunkt i de beteendeförändringar som kan ses hos de potentiella resenärerna. Inte minst frammanade av pandemin. Det gäller bland annat köpbeteenden före, under och efter en resa.” Säger Maria Sirviö, ansvarig för travel insights på Swedish Lapland Visitors Board. ”Förändringarna i förväntningar, värderingar och beteenden hos målgruppen – hållbart, digitalt och det lokala – har besöksnäringsföretagen att förhålla sig till när det gäller de egna utvecklingsprocesserna.”
Digitaliseringen är en stor utmaning för många företag
Richard Westerberg, affärsutvecklingsstrateg på Swedish Lapland Visitors Board beskriver att digitaliseringen är en stor utmaning för många företag.
“Kunskap, stöttning, tid och ekonomi, men också avsaknad av stöd och support, är faktorer som ofta hindrar en utvecklingsinsats. Därför kommer vi i projektet bidra till att underlätta den nödvändiga övergången genom att erbjuda smarta, kostnadseffektiva aktiviteter och insatser som ska ge effekt både på kort och längre sikt.”
Projektets aktiviteter startar upp efter sommaren. Här kan du läsa mer om ”Smartare, snabbare och bättre digitala affärer i Swedish Lapland”.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-