-
Kickstart Linköping – en lyckad satsning för att stötta besöksnäringen
För lite drygt ett år sedan lanserades Kickstart Linköping – ett initiativ från Linköpings kommun som syftade till att göra besöksnäringen i Linköping redo när pandemin släpper sitt grepp. Men hur gick det egentligen? Vi frågade Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.
Go GlampingI februari lanserades möjligheten att ansöka om utvecklingsprojekt och produkutvecklingscheckar för att skapa nya reseanledningar och produkter i Linköping. Under året har ett 40-tal checkar delats ut för produktutveckling och flera andra insatser har genomförts.
- När det gäller produktutvecklingscheckar har exempelvis stöd för glamping, ställplatser, sommarcaféer, onlinebokningsfunktioner, cykling och andra aktiviteter och evenemang delats ut, berättar Jörgen Nilsson.
När det gäller stöd till lite större utvecklingsprojekt kom det in många spännande ansökningar. Men ett överklagande gjorde att man inte nådde hela vägen fram.
- Tyvärr överklagades besluten för utvecklingsprojekten till förvaltningsdomstolen och därefter valde kommunen att inte gå vidare till kammarrätten eftersom det skulle ha tagit alldeles för lång tid och blockerat processen framåt, säger Jörgen Nilsson.
The Lost City of Linköping – digital guideAnkan, grannstäder och digitala guidningar
Därutöver satsade Visit Linköping på en mer omfattande nationell marknadsföring. Bland annat gjordes lite extra marknadsföringsinsatser för att lyfta Gamla Linköping som besöksmål. Visit Linköping skapade också en hemesterserie med Linköpingsbördiga komikern Anders ”Ankan” Johansson, bestående av fem filmer med mycket bra genomslag i sociala kanaler.
Även samarbetet som genererades under det första pandemiåret med grannstäderna i Norrköping, Västerås, Örebro och Karlstad fortsatte i kampanjen #48timmarhosgrannen.
Redan under våren inleddes arbetet för att förbereda sommaren och hantera pandemin med två pandemianpassade insatser.
- Vi försökte skapa ett värdskap och upplevelser kopplat till pandemin. Så vi lanserade två digitala guidningar med det danska bolaget Storyhunt. En med historisk vinkel och en baserad på humor. Båda kan genomföras genom att använda sin telefon och vandra genom Linköping och Bergs Slussar utan kontakt med andra, säger Jörgen.
Värdskapsroboten FolkeRoboten Folke stärkte värdskapet
Den andra insatsen bestod av en social värdskapsrobot. En robot som oavsett pandemi och avstånd kan möta besökarna när de önskar. Roboten namngavs via en Instagramtävling i juni och döptes till Folke Filbot – ett namn som anspelar på kopplingen till statyn som står på Stora Torget i Linköping, Folke Filbyter.
- Vi lanserade Folke i slutet på juni och har arbetat med att utveckla vår nya kollega tillsammans med företaget Dynorobotics under hela sommaren. Folke har varit baserad i Bergs Slussar, Göta kanal för att bygga upp sina förmågor. Nu till hösten ska han ut på turné bland Linköpings hotell där han kommer att möta besökarna där de befinner sig, berättar Jörgen.
Parallellt med Kickstart gjorde även Linköpings kommun en ansökan till Tillväxtverket under vinterns utlysningar om projekt för att stärka besöksnäringen. Linköping blev en av de utvalda med sin ansökan gällande projektet Kulturkartan. Projektet syftar till att framhäva kulturen som en starkare reseanledning för privatresemarknaden och skapa en metod för att etablera ett starkt samarbete mellan kulturaktörer och besöksnäring. Projektet pågår till och med våren 2022 och själva metodarbetet genomförs i samarbete med STUA.
Nytt sommarrekord
Vad blev då resultatet av alla nya satsningar? När Linköping gick in i sommaren kunde man erbjuda många nya produkter och kreativa lösningar utifrån vårens arbete tillsammans med näringen. Under sommaren var det full fart och när Linköping summerade gästnattsstatistiken från SCB i oktober landade man på ett nytt prydligt sommarrekord mitt i pandemin.
– Vi har faktiskt haft en starkare återhämtning gällande gästnätter sedan i mars än de liknande städer vi jämför oss med. Vi blev faktiskt själva överraskade över sommarrekordet, eftersom Linköping saknar både höga berg, saltvatten och skärgård och den här sommaren har vi inte haft några evenemang som dragit besökare. Just den här sommaren har dessutom även Kolmården och Astrid Lindgrens Värld haft restriktioner, så deras bidrag som reseanledningar har varit svagare för oss som ligger mitt emellan, konstaterar Jörgen och fortsätter:
– Så i sommar känner vi verkligen att besökarna upptäckt Linköping mer än någonsin och då med fokus på kultur och natur. Exempelvis har vårt friluftsmuseum Gamla Linköping haft besök av betydligt fler barnfamiljer än vanligt och aktörerna längs Göta & Kinda kanal har haft en riktigt stark sommar. Näringen har kämpat riktigt bra tillsammans även om t.ex. restauranger och eventarrangörer led av restriktionerna under sommaren.
Nu fortsätter arbetet med Kickstart Linköping under hela 2022 och Kulturkartan.
- Nästa år blir en helt ny spelplan där vi åtminstone med säkerhet kommer att behöva aktivera oss på den internationella marknaden igen. Exakt vad vi hittar på återstår att se. Men det gäller att vara kreativ och fokusera på hållbara upplevelser. Ett och ett halvt år av pandemi är mycket att hämta igen och både resenärernas beteende och researrangörsledet har förmodligen förändrats en del i jämförelse med innan pandemin avslutar Jörgen Nilsson.
Läs mer på Visit Linköpings hemsida
- Text: Visit Linköping & Co
- Foto: Visit Linköping & Co
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-