-
Visit Swedens kampanj med Ikea-referenser väcker stor uppmärksamhet
Turismnytt har fått en liten specialrapport om hur kampanjen och budskapet har nått ut och fått spridning från Jim Hofverberg som är koncernkommunikationschef för Visit Sweden.
Kampanjen där man lyfter fram platserna bakom några av IKEAs inredningsprodukter, som har fått namnet Discover the Originals, har skapats för att väcka nyfikenhet på Sverige som resmål. Visit Sweden vill att Sverige ska sticka ut från andra länders mer traditionella destinationsmarknadsföring och genom att referera till världskända IKEA-produkter vill Visit Sweden göra lite mindre kända platser i Sverige mer kända och visa bredden av vad Sverige har att erbjuda bortom allfarvägarna. Kampanjen fokuserar inte heller på en viss säsong, utan svenska destinationer under lite olika årstider, för att bidra till att sprida ut reseströmmarna över året.
Kampanjen lanserades den 30 november vilket vi på Turismnytt uppmärksammade här – https://www.turismnytt.se/toalettborste-i-fokus-nar-sverige-marknadsfors-som-turistland-utomlands/ .
Fram till den 16 december har man uppmätt en sammanlagd potentiell räckvidd på 1,7 miljarder (1,743 miljoner)
Totalt har det gjorts 1200 publiceringar under perioden i media och sociala medier, varav 600 är artiklar, 300 bloggar och 300 tweets.
De länder som toppar i antalet publiceringar är USA, Storbritannien, Belgien, Indien, Tyskland och Nederländerna. Andra länder som har uppmärksammat kampanjen är Frankrike, Norge, Australien, Bulgarien, Grekland, Kanada, Malaysia, New Zealand, Polen, Singapore, Spanien, Turkiet, Ungern och Sverige så klart.
Medier som Lonely Planet, Die Welt, The New Daily, Le Figaro, Süddeutsche Zeitung, CNN, BBC Radio, Independent Tribune och CTV News har rapporterat om resmålet Sverige. På juldagen blir det dessutom digital direktsändning från Vemdalen i Sky News med Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Några exempel på medier som skrivit om kampanjen:
- CNN Travel: https://edition.cnn.com/travel/article/sweden-ikea-tourist-destinations/index.html
- Lonely Planet: https://www.lonelyplanet.com/articles/sweden-tourism-campaign-reclaims-ikea-names
- The New Daily: https://thenewdaily.com.au/life/travel/2021/12/12/ikea-sweden-reclaims-names/
- Elle Decor: https://www.elledecor.com/it/viaggi/a38513171/ente-turistico-svedese-contro-i-nomi-dei-prodotti-ikea/
- Die Welt: https://www.welt.de/reise/nah/article235636912/Schweden-Bolmen-ist-mehr-als-nur-eine-Klobuerste-von-Ikea.html
- Le Figaro: https://www.lefigaro.fr/voyages/savez-vous-vraiment-ce-qui-se-cache-derriere-le-nom-des-produits-ikea-20211130
- Süddeutsche Zeitung https://www.sueddeutsche.de/reise/schweden-reise-ikea-1.5483024
Nästa steg – regioner och destinationer i startgroparna
Nästa steg i kampanjen handlar om att destinationer och regioner ska aktivera egen marknadsföring och kommunikation med koppling till kampanjens budskap, för att locka till sig dem vars nyfikenhet har väckts för Sverige som resmål.
Intresset för att marknadsföra erbjudanden och reseanledningar kopplat till kampanjen är stort. Redan nu har flera regioner, destinationer och kommuner satt igång med planering för att tillvarata den uppmärksamhet som nu genereras internationellt. Några av dem är Region Västmanland, Destination Småland, Visit Linköping, Visit Värmland, Visit Dalarna, Region Sörmland och Nacka kommun.
– På vår sajt för svenska turism- och besöksnäringen finns tips, exempel, verktyg och mallar att fritt ladda ner och använda för alla som vill hitta vägar framåt för den egna marknadsföringen, säger Jim Hofverberg.
Länk: https://corporate.visitsweden.com/kunskap/
Exempel på regioner och destinationer som redan börjat kommunicera kopplat till kampanjen:
- Region Västmanland: https://newsroom.notified.com/region-vastmanland/posts/pressreleases/vastmanlandska-norberg-lyfts-i-internationell
- Destination Småland: https://www.mynewsdesk.com/se/destination-smaaland/pressreleases/sjoen-bolmen-mer-aen-en-toalettborste-3147884
- Visit Linköping (Östergötland): https://www.mynewsdesk.com/se/visitlinkoping_o_co/pressreleases/oestgoetska-rimforsa-lyfts-i-internationell-kampanj-3148086
- Visit Värmland: https://www.mynewsdesk.com/se/visitvarmland/pressreleases/vaermlaendska-hoeljes-lyfts-som-plats-i-internationell-kampanj-3149464
- Visit Dalarna: https://www.mynewsdesk.com/se/visit-dalarna-ab/news/sjoen-toftan-i-falu-kommun-ska-marknadsfoera-sverige-som-turistresmaal-i-ny-internationell-reklamkampanj-438513
- Text: Visit Sweden
- Foto: Olle Kirchmeier
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-