-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Du kan antagligen fråga vilken kommunikations-, annons- eller mediebyrå som helst och få samma svar: mobilanpassa allt! När Swedish Lapland Visitors Board lanserade sajten careforthearctic.com förra veckan gjorde man precis tvärtom. Sajten går bara att se om du går in i webbläsaren på en dator.
“Vi tycker att vissa budskap är för stora, för viktiga för att stänga in på den lilla skärm som utgör en smartphone.” Säger Camilla Bondareva, Head of Brand Communications på Swedish Lapland Visitors Board.
Vill att man tar sig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet
Användaren som ändå försöker gå in på sajten från en mobiltelefon möts av följande meddelande:
Ad-agencies will always tell you: ”Mobile first!”
Sometimes though, the message is more important than the format.
We don’t care about smartphones; we care about the bigger picture.
Bring out a computer and get reconnected.Under meddelandet finns en uppmaning att mejla länken till sig själv.
“Tanken är att besökaren ska sitta ner och ha gott om tid att ta in budskapet från hemsidan. Det är ingen sajt du bara scrollar igenom som hastigast på språng, utan vi vill att du tar dig tid att ta del av helhetsbilden och reflekterar över budskapet.” Säger Camilla Bondareva.
Du hittar den nya sajten på careforthearctic.com – se till att sitta vid en dator.
Bakgrund till Care for the Arctic
Förra veckan presenterade Swedish Lapland Care for the Arctic – it’s our home under ett lanseringsevent på Havremagasinet i Boden. Turismnytt har skrivit om det i en tidigare artikel här.
Care for the Arctic är en gemensam arktisk agenda med tillhörande verktygslåda för arktiska resmåls huvudintressenter – besöksnäringen, resenären och samhällets aktörer/möjliggörare – som adresserar de identifierade utmaningar som vi tillsammans står inför, lokalt och globalt. Socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Du kan läsa mer om agendan här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång och på Placebranders Day i september presenteras årets bäs...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts kommande tre konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar ca 159 000 besökare från hela världen. Swifti...
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Landets kommuner lägger stora resurser på turism och besöksnäring. Det innebär både möjligheter och ekonomiska ri...
-
-
Gästbloggare
-