-
Innovation och samverkan ska lyfta besöksnäringen
För att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring krävs kunskap, innovation och samarbete. Innovationer behöver stimuleras genom sektors- och branschöverskridande samverkan och de behöver framför allt testas och omsättas i besöksnäringens företag och destinationer.
Två exempel på denna samverkan är projekten Beyond the future och Robotisering och automatisering i besöksnäringen.
Behöver uppmuntras att arbeta med innovation
Tillväxtverket arbetar tillsammans med Svensk Turism och andra myndigheter med att skapa insikt i hur besöksnäringen kan utvecklas och hur den kan integrera med andra näringar. Turismföretag och destinationer behöver utmanas och uppmuntras att driva arbete med innovation och aktörer behöver få kunskap om turism och destinationsarbete. Därför stöder nu Tillväxtverket två pilotprojekt.
”Digitaliseringen och nya innovativa tekniska lösningar skapar nya beteenden som redan idag påverkar besöksnäringen. Utvecklingen går snabbt och är svår att förutsäga, men desto mer viktig att bevaka och om möjligt påverka. Den svenska besöksnäringen har med ett proaktivt agerande möjlighet att skapa konkurrensfördelar.” Säger Emma Flod, handläggare på Tillväxtverket.
Beyond the Future utvecklar digitala lösningar
Ett av dessa pilotprojekt är Beyond the Future som med Tourism in Skånes öppna innovationsarena Co Dest, skånska inkubatorer och klusterinitiativ som bas, ska utveckla och testa smarta digitala lösningar som skapar nya upplevelser för besökarna.
”Det kan till exempel handla om smarta boenden och den framtida måltiden för vandrings- och cykelturisten. Hur vill vi äta, bo och sova? Projektet för samman andra branscher med besöksnäringen för att skapa nya innovationer.” Säger Maria Larsson, projektledare för Beyond the Future.
Som ett första steg använder projektet inkubatorn Krinovas ToY-process där de med hjälp av nyutexaminerade studenter tar fram kreativa idéer och lösningar. Nästa steg är en co-creation fas där både företag och organisationer kan delta och sam-innovera. Målet är att få fram nya branschöverskridande koncept, produkter och tjänster inom mat- och boendeupplevelser i anslutning till Skånes vandrings- och cykelledsystem.
Robotisering och automatisering skapar innovation
Ett annat projekt är Robotisering och automatisering i besöksnäringen som samlat ett stort antal samarbetspartners som ska undersöka hur robotisering, inklusive augmented reality (AR) och virtual reality (VR), och automatisering kan bidra till att utveckla hållbara företag i besöksnäringen. Det kan handla om att öka förståelsen för besökarnas upplevelser, men också kring vad som behövs så att personal kan arbeta på mer hållbara, intressanta och smartare arbetsplatser i framtiden.
”Det kan vara allt ifrån hur AI kan användas för att mäta kundnöjdhet genom ansiktsigenkänning till hur vi med hjälp av algoritmer kan läsa av och styra besökares rörelsemönster för att maximera kundnöjdhet och omsättning.” Säger Tord Carnlöf, projektledare för Robotisering och automatisering i besöksnäringen.
Information om projekten:
Beyond the Future
Projektägare: Tourism In Skåne AB
Beviljade medel: 1 910 000 kronor
Totala projektmedel: 2 960 000 kronor
Projekttid: 2019-04-01- 2021-04-30
Projektledare: Maria Larsson, Tourism in Skåne.Robotisering och automatisering i besöksnäringen
Projektägare: Sörmlands Turismutveckling
Beviljade medel: 1 230 000 kronor
Totala projektmedel: 2 342 760 kronor
Projekttid: 2019-02-01- 2021-01-31
Projektledare: Tord Carnlöf, Svensk destinationsutveckling.- Text: Tillväxtverket
- Foto: Mickael Tannus
-
Varvetveckan genererar hundratals miljoner kronor till samhället
Upplevelseinstitutets utvärdering av Göteborgs Varvetveckan 2023 visar att evenemangets samhällsnyttovärde är stort.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -24
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Transport och Infrastruktur
-
48 anläggningar inom Camping Västkust rekryterar medarbetare inför sommaren
Med fler gästnätter följer större behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust minst 1000 medarbetare.
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
I april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står SNDMO, SNED och SNCVB.
-
Lyckat årsmöte för tioårsjubilerande Ett enat Bohuslän
Nyligen var det årsmöte och jubileum för Ett enat Bohuslän – samverkan mellan offentlig och privat sektor för att stärka besöksnäringen.
-
Copper Skillet – Sveriges bästa konferenskockar korade
När Sverigefinalen av Copper Skillet avgjordes tog Mikaela Håkansson hem segern i seniorklassen och Michelle Ekelund vann juniorklassen.
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar.
-
Visita – fortsatt god efterfrågan på hotellrum
Under de fyra första veckorna i februari låg antalet sålda hotellrum marginellt högre i jämförelse med samma period 2023 enligt Visita.
-
BRA är i mål med företagsrekonstruktionen
Den rekonstruktionsplan som BRA arbetat med sedan den 19e oktober godkändes av fordringsägarna och beslutades i Solna tingsrätt den 16e februari.
-
Tom Tits Experiment utsett till stockholmarnas favoritmuseum
Tom Tits Experiment har korats till stockholmarnas favoritmuseum 2024 i toppstrid med Armémuseum och Vasamuseet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initi...
-
Barn och ungdomar kan resa gratis till Gotland i början av juli
Ett nytt samarbete mellan Gotlands Förenade Besöksnäring och Destination Gotland inleder i juli månad. Under hela...
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem...
-
-
Gästbloggare
-