-
Innovation och samverkan ska lyfta besöksnäringen
För att utveckla en hållbar och konkurrenskraftig besöksnäring krävs kunskap, innovation och samarbete. Innovationer behöver stimuleras genom sektors- och branschöverskridande samverkan och de behöver framför allt testas och omsättas i besöksnäringens företag och destinationer.
Två exempel på denna samverkan är projekten Beyond the future och Robotisering och automatisering i besöksnäringen.
Behöver uppmuntras att arbeta med innovation
Tillväxtverket arbetar tillsammans med Svensk Turism och andra myndigheter med att skapa insikt i hur besöksnäringen kan utvecklas och hur den kan integrera med andra näringar. Turismföretag och destinationer behöver utmanas och uppmuntras att driva arbete med innovation och aktörer behöver få kunskap om turism och destinationsarbete. Därför stöder nu Tillväxtverket två pilotprojekt.
”Digitaliseringen och nya innovativa tekniska lösningar skapar nya beteenden som redan idag påverkar besöksnäringen. Utvecklingen går snabbt och är svår att förutsäga, men desto mer viktig att bevaka och om möjligt påverka. Den svenska besöksnäringen har med ett proaktivt agerande möjlighet att skapa konkurrensfördelar.” Säger Emma Flod, handläggare på Tillväxtverket.
Beyond the Future utvecklar digitala lösningar
Ett av dessa pilotprojekt är Beyond the Future som med Tourism in Skånes öppna innovationsarena Co Dest, skånska inkubatorer och klusterinitiativ som bas, ska utveckla och testa smarta digitala lösningar som skapar nya upplevelser för besökarna.
”Det kan till exempel handla om smarta boenden och den framtida måltiden för vandrings- och cykelturisten. Hur vill vi äta, bo och sova? Projektet för samman andra branscher med besöksnäringen för att skapa nya innovationer.” Säger Maria Larsson, projektledare för Beyond the Future.
Som ett första steg använder projektet inkubatorn Krinovas ToY-process där de med hjälp av nyutexaminerade studenter tar fram kreativa idéer och lösningar. Nästa steg är en co-creation fas där både företag och organisationer kan delta och sam-innovera. Målet är att få fram nya branschöverskridande koncept, produkter och tjänster inom mat- och boendeupplevelser i anslutning till Skånes vandrings- och cykelledsystem.
Robotisering och automatisering skapar innovation
Ett annat projekt är Robotisering och automatisering i besöksnäringen som samlat ett stort antal samarbetspartners som ska undersöka hur robotisering, inklusive augmented reality (AR) och virtual reality (VR), och automatisering kan bidra till att utveckla hållbara företag i besöksnäringen. Det kan handla om att öka förståelsen för besökarnas upplevelser, men också kring vad som behövs så att personal kan arbeta på mer hållbara, intressanta och smartare arbetsplatser i framtiden.
”Det kan vara allt ifrån hur AI kan användas för att mäta kundnöjdhet genom ansiktsigenkänning till hur vi med hjälp av algoritmer kan läsa av och styra besökares rörelsemönster för att maximera kundnöjdhet och omsättning.” Säger Tord Carnlöf, projektledare för Robotisering och automatisering i besöksnäringen.
Information om projekten:
Beyond the Future
Projektägare: Tourism In Skåne AB
Beviljade medel: 1 910 000 kronor
Totala projektmedel: 2 960 000 kronor
Projekttid: 2019-04-01- 2021-04-30
Projektledare: Maria Larsson, Tourism in Skåne.Robotisering och automatisering i besöksnäringen
Projektägare: Sörmlands Turismutveckling
Beviljade medel: 1 230 000 kronor
Totala projektmedel: 2 342 760 kronor
Projekttid: 2019-02-01- 2021-01-31
Projektledare: Tord Carnlöf, Svensk destinationsutveckling.- Text: Tillväxtverket
- Foto: Mickael Tannus
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-