-
Succé under julhelgen i Branäs – intresset för skidorten ökar
Intresset för att fira julhelgen i Branäs var rekordstort 2023. Efterfrågan på att spendera sin ledighet i skidorten håller i sig även under inledningen av det nya året. Bokningsläget ser fortsatt gott ut fram till slutet av sportlovsperioden.
Efterfrågan kvarstår till slutet av sportlovsperioden
För den som längtar efter ett snöklätt vinterlandskap med mycket skidåkning är Branäs rätt destination. Under julhelgen var 29 av 33 backar öppna och det goda snöförhållandet möjliggör att anläggningen nu öppnar upp ytterligare tre backar till nyår.
”Det är väldigt kul att se att det är så många som väljer att spendera sin julledighet hos oss i Branäs. Vi har haft fullbokat hela helgen och nu förbereder vi oss inför en nyårshelg där vi väntar lika många gäster. Extra glädjande är att vi kommer ha alla backar förutom en öppen redan till nyårsafton.” Säger Mikael Forsell, kommersiell platschef på Branäs.
Intresset för anläggningen fortsätter att vara stort även efter högtiden. En betydande efterfrågan kvarstår ända fram till slutet av sportlovsperioden.
Flera vinteraktiviteter lockar besökare
Det är inte bara skidåkning som lockar besökarna till Branäs. Under julhelgen erbjöds en mängd festliga aktiviteter för hela familjen. Barnen fick bland annat chansen att möta tomten, dansa med Björnbusarna och utmana sig själva i en bana på snowracer. Aktiviteter som drog till sig många deltagare.
”Vår största prioritet är barnen och att se så många uppskatta våra aktiviteter är verkligen hjärtevärmande. Vi har som alltid i Branäs flera aktiviteter varje vecka utöver skidåkning. Under jul har vi även haft julgransdans och på nyår tar Björnbusarna täten i två fackeltåg tillsammans med barnen.” Säger Mikael Elford, kommersiell chef på Branäsgruppen.
Läs mer om Branäs på Turismnytt här.
- Text: Branäsgruppen
- Foto: Branäsgruppen
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-