-
Svenskt hotell blir först i världen med robot
Nu har roboten Alexa flyttat in hos Clarion Hotel Amaranten i Stockholm och därmed blir hotellet först i världen med att ha en robot.
Roboten skall serva gästerna genom att ge information och hjälp i rummet. Robotarna styrs av gästens röst. Gästen kan få roboten att spela upp musik, släcka lamporna vid sängen samt få svar på frågor. Frågorna söker roboten svar på via internet. Vidare kan gästen få väckning, väderrapport och bokning av taxi. Bakom roboten ligger företaget EdgeDNA.
”– Jag är superstolt över att Clarion introducerar ett så fantastiskt kul koncept. Mig veterligen så är vi först i hotellvärlden med denna lösning. Det ska bli enormt kul att följa mottagandet från våra hotellgäster. Och detta är bara ett första steg i något betydligt större”, säger Henrik Berghult, Senior Vice President, Clarion Hotel.
Sedan installationen på Clarion Hotel Amaranten och mottagandet varit positivt bland de gäster som provat tjänsten.
”- Än så länge har vi installerat Alexa i en av våra sviter som ett prov. Gästernas omdömen har varit mycket positiva och vi ser därför detta som ett första steg i vår satsning på denna typ av teknik”, säger Erica Lund, hotelldirektör Clarion Hotel Amaranten.
Källa: Clarion Hotel Amaranten- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Clarion Hotel Amaranten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-