-
Välkommen 2023 – året då vi tar Höga Kusten en nivå till
Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling, och hennes team delar med sig av hur det gågna året har varit och hur framtiden ser ut för destinationen i norr.
Vill börja med att tacka alla – ja alla NI – för det fantastiska ambassadörskapet som vi tillsammans visar för den plats som vi här i Höga Kusten har förmånen att få kalla hemma.
Häggdånger, Anundsjö, Näsåker eller Docksta – alla dessa platser (och många många fler) fyller tillsammans vårt varumärke, som är starkare än någonsin. 2022 var året då vi tog fram Höga Kusten-löftet!
2022 var också året då vi aktivt började göra verksamhetsplaner som strävar mot målen i Strategi 2030! Höga Kusten ska vara en attraktiv, tillgänglig och hållbar plats dit alltfler längtar! Tillsammans med övriga parter i utvecklingsarbetet; de fyra kommunerna, RVN, Länsstyrelsen med flera jobbar vi mot de tydligt utpekade målen:
◆ 2030 har vi nått en fördubblad turistisk omsättning – årets alla månader.
◆ 2030 är vi en koldioxidneutral destination.
◆ 2030 är lokalborna våra främsta ambassadörer.
◆ 2030 uppfattas Höga Kusten som internationell toppklass.Den destination i Sverige som mest överträffar förväntningarna
2022 är året då vi slår ALL TIME HIGH rekord på gästnätter – med bred marginal. Och det vågar vi säga trots att siffrorna inte har kommit för november och december än. Det tidigare rekordåret 2019 års siffror har redan passerats – och logiintäkterna har ökat med ca 60 miljoner mot 2019.
Pandemin har satt sina spår i besöksnäringen – så även hos oss. Höga Kustens varumärke och erbjudande har aldrig varit så starkt. En längtan ut i naturen – med upplevelser som är äkta och stärker oss, är än mer eftertraktade.
Undersökningen Resa i Sverige (7000 respondenter) visar att Höga Kusten är den destination i Sverige som mest överträffar förväntningarna – och som upplevs som mest trygg och säker. En parameter som blir än mer viktig i dagens oroliga värld.
Spadtag för nytt destinationshotell och öppnade evenemang
Vad mer har hänt under 2022 som kommer påverka oss framåt? Här kommer ett axplock!
◆ Spadtaget är taget av ca 100 Härnösandsbor till nya destinationshotellet Hernö Gin hotell. Vilken glädjens dag när Jon Hillgren tillsammans med andra tog det historiska första spadtaget.
◆ High Coast Distillery introducerades på Nasdaq börsen – stort, och otroligt varumärkesstärkande för vårt område.
◆ Krall Entertainment tar över Skule Naturscen. Årets konsertplats i Sverige 2019 har fått nya ägare – vilket öppnar upp för Fredrik Wedin att satsa än mer på sina andra verksamheter.
◆ Evenemangen i Höga Kusten öppnades upp! Urkult välkomnade återigen människor från hela världen till Näsåker. Lastbilsträffen i Ramsele slog besöksrekord med sina ca 18000 besökare helgen i september. En ny mässa – Höga Kusten Game Fair drogs i gång uppe i Moliden. Författarfestivaler, konserter, idrottsevenemang – ja, återigen välkomnar vi människor med öppna armar, med ett värdskap som är en av våra absoluta Unique selling points.
◆ Vinter i destinationen börjar ta plats. Vinterfest på Gällstasjön, Höga Kusten Pondhockey samt fantastiska skidspår och vintervandringar runt om i området. Vecka 8 och 9 var fullbokade på våra vinteranläggningar i Sollefteå och Solberg.
Besöksnäringen är ett viktigt verktyg för destinationen
Besöksnäringen växer, och vi från Höga Kusten Destinationsutveckling ser framemot den attitydmätning som gjorts i slutet på 2022 – bland oss som bor och verkar här – hur påverkas vi?
Vårt område präglas av oss som bor och verkar här. Det har sällan varit så hög efterfrågan på människor som ska vara delaktiga i den utvecklingen. Näringslivet i destinationen är på stark frammarsch – och alla branscher och företag söker kompetenta och talangfulla personer.
För att vara med i den tävlingen behöver vi en attraktiv plats att erbjuda nyinflyttade – och här kan besöksnäringen vara ett viktigt verktyg. Tillsammans kommer vi att lyckas – för det är tillsammans vi blir starka!
Vi på Höga Kusten Destinationsutveckling vill tacka för ett intensivt men fantastiskt roligt 2022. Vi ser framemot 2023 – året då vi tillsammans med er lyfter Höga Kusten en nivå till!
// Mia och resten av gänget på HK Dest.
- Text: Destination Höga Kusten
- Foto: Destination Höga Kusten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
-
Gästbloggare
-