-
Välkommen 2023 – året då vi tar Höga Kusten en nivå till
Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling, och hennes team delar med sig av hur det gågna året har varit och hur framtiden ser ut för destinationen i norr.
Vill börja med att tacka alla – ja alla NI – för det fantastiska ambassadörskapet som vi tillsammans visar för den plats som vi här i Höga Kusten har förmånen att få kalla hemma.
Häggdånger, Anundsjö, Näsåker eller Docksta – alla dessa platser (och många många fler) fyller tillsammans vårt varumärke, som är starkare än någonsin. 2022 var året då vi tog fram Höga Kusten-löftet!
2022 var också året då vi aktivt började göra verksamhetsplaner som strävar mot målen i Strategi 2030! Höga Kusten ska vara en attraktiv, tillgänglig och hållbar plats dit alltfler längtar! Tillsammans med övriga parter i utvecklingsarbetet; de fyra kommunerna, RVN, Länsstyrelsen med flera jobbar vi mot de tydligt utpekade målen:
◆ 2030 har vi nått en fördubblad turistisk omsättning – årets alla månader.
◆ 2030 är vi en koldioxidneutral destination.
◆ 2030 är lokalborna våra främsta ambassadörer.
◆ 2030 uppfattas Höga Kusten som internationell toppklass.Den destination i Sverige som mest överträffar förväntningarna
2022 är året då vi slår ALL TIME HIGH rekord på gästnätter – med bred marginal. Och det vågar vi säga trots att siffrorna inte har kommit för november och december än. Det tidigare rekordåret 2019 års siffror har redan passerats – och logiintäkterna har ökat med ca 60 miljoner mot 2019.
Pandemin har satt sina spår i besöksnäringen – så även hos oss. Höga Kustens varumärke och erbjudande har aldrig varit så starkt. En längtan ut i naturen – med upplevelser som är äkta och stärker oss, är än mer eftertraktade.
Undersökningen Resa i Sverige (7000 respondenter) visar att Höga Kusten är den destination i Sverige som mest överträffar förväntningarna – och som upplevs som mest trygg och säker. En parameter som blir än mer viktig i dagens oroliga värld.
Spadtag för nytt destinationshotell och öppnade evenemang
Vad mer har hänt under 2022 som kommer påverka oss framåt? Här kommer ett axplock!
◆ Spadtaget är taget av ca 100 Härnösandsbor till nya destinationshotellet Hernö Gin hotell. Vilken glädjens dag när Jon Hillgren tillsammans med andra tog det historiska första spadtaget.
◆ High Coast Distillery introducerades på Nasdaq börsen – stort, och otroligt varumärkesstärkande för vårt område.
◆ Krall Entertainment tar över Skule Naturscen. Årets konsertplats i Sverige 2019 har fått nya ägare – vilket öppnar upp för Fredrik Wedin att satsa än mer på sina andra verksamheter.
◆ Evenemangen i Höga Kusten öppnades upp! Urkult välkomnade återigen människor från hela världen till Näsåker. Lastbilsträffen i Ramsele slog besöksrekord med sina ca 18000 besökare helgen i september. En ny mässa – Höga Kusten Game Fair drogs i gång uppe i Moliden. Författarfestivaler, konserter, idrottsevenemang – ja, återigen välkomnar vi människor med öppna armar, med ett värdskap som är en av våra absoluta Unique selling points.
◆ Vinter i destinationen börjar ta plats. Vinterfest på Gällstasjön, Höga Kusten Pondhockey samt fantastiska skidspår och vintervandringar runt om i området. Vecka 8 och 9 var fullbokade på våra vinteranläggningar i Sollefteå och Solberg.
Besöksnäringen är ett viktigt verktyg för destinationen
Besöksnäringen växer, och vi från Höga Kusten Destinationsutveckling ser framemot den attitydmätning som gjorts i slutet på 2022 – bland oss som bor och verkar här – hur påverkas vi?
Vårt område präglas av oss som bor och verkar här. Det har sällan varit så hög efterfrågan på människor som ska vara delaktiga i den utvecklingen. Näringslivet i destinationen är på stark frammarsch – och alla branscher och företag söker kompetenta och talangfulla personer.
För att vara med i den tävlingen behöver vi en attraktiv plats att erbjuda nyinflyttade – och här kan besöksnäringen vara ett viktigt verktyg. Tillsammans kommer vi att lyckas – för det är tillsammans vi blir starka!
Vi på Höga Kusten Destinationsutveckling vill tacka för ett intensivt men fantastiskt roligt 2022. Vi ser framemot 2023 – året då vi tillsammans med er lyfter Höga Kusten en nivå till!
// Mia och resten av gänget på HK Dest.
- Text: Destination Höga Kusten
- Foto: Destination Höga Kusten
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-