-
VM-succé för Hallands besöksnäring visar rapport
Bordtennis-VM 2018 i Halmstad som ägde rum 29 april – 6 maj var ett hållbart och lyckat evenemang ur flera perspektiv. Mästerskapet gav inte bara mångmiljonintäkter till det lokala näringslivet, utan har också satt avtryck genom de många sociala aktiviteter som anordnats i regionen.
Turneringen spelades i Halmstad Arena och lockade tusentals besökare från hela världen till Sverige. Den turistekonomiska rapporten för evenemanget visar att besökarnas totala omsättning uppgick till hela 51,6 miljoner kronor, varav cirka 21,4 miljoner kronor gick till logi/boende och cirka 30,2 miljoner kronor gick till konsumtion. Den turistekonomiska rapporten gjordes av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Region Halland.
Hög procent till lokala företag
Men det var inte bara turisterna som bidrog till det lokala näringslivets ökade intäkter under VM-veckan. Arrangörernas sammanställning visar att cirka 27,8 miljoner kronor betalades ut till de aktörer som levererade varor och tjänster till mästerskapet. Av dessa medel gick 78% till lokala företag, 4% till lokala föreningar och Halmstads kommun samt 18% till övriga svenska och utländska företag.
- Text: Svenska Bordtennisförbundet
- Foto: Svenska Bordtennisförbundet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-