-
Steve Watson
Vad heter du och vem är du?
Jag heter Steve Watson och kommer ursprungligen från Australien.
Vad gör du till vardags?
Jag har arbetat som Concierge i över 10 år i Melbourne, London och nu som Head Concierge på Sheraton Stockholm Hotel.
På vintern arbetar jag tisdag till lördag klockan 10 – 18 och nu på sommaren jobbar jag lite mer. Allt beroende på hur många gäster som bor på hotellet. Just nu har vi många gäster.
Hur ser en arbetsdag ut för en concierge?
Varje dag är ser olika ut! Man vet inte vad gästerna ska efterfråga och det är det som skapar spänning! Jag börjar min dag med en promenad i hotellets lobby för att se till att allt ser 5 fem-stjärnigt ut, sedan börjar jag att besvara de många e-postförfrågningarna till restauranger, bar, nattklubbs rekommendationer och reservationer, limousine bokningar, turné resvägar och så vidare. Jag är också tillgänglig för hotellets gäster att erbjuda samma tjänster och mycket mer. Som Les Clefs d’Or Concierge kan jag anordna allt från mellan himmel och jord för en gäst så länge det inte är olagligt eller omoraliskt.
Vad krävs för att bli en concierge och hur blir man det?
Man behöver ha tålamod, en övertalningsförmåga och ett vänligt leende! Det hjälper till om man kan organisera också. För att bli en Les Clefs d’Or Concierge måste du arbeta på hotell i fem år med minst två års erfarenhet vid conciergedisken. Generellt startar en Concierge som Porter och arbeta sig fram till positionen Head Concierge under en period av år med stöd av en mentor av den tidigare generationen av Concierge.
Den globala miljön i dagens affärsvärld kräver att receptionister kunna samtala med alla resenärer, från Albanien till Zaire. Många Clefs d’Or medlemmar är flerspråkiga och de flesta är väl insatt i många kulturer.
Hur hittar du aktiviteter som du kan rekommendera till dina kunder?
En bra Concierge är alltid ute och prövar det senaste, besöker de nyaste platserna och aktiviteter, är proaktiv och närmar sig företag som erbjuder intressanta aktiviteter för våra gäster. Det finns inget så bra som att kunna ge gästerna en personlig rekommendation.
Vad är den mest unika tjänst som du erbjudit eller som kunden efterfrågat?
I London blev jag tillfrågad om allt från att köpa levande getter till att hyra en herrgård för en 1 000 000 MSEK i månaden åt en gäst.
Varför skall hotell ha en concierge? Lönar det sig?
En bra Concierge är ansiktet utåt för hotellet och hans eller hennes arbete är att främja hotellet samt skapa samarbeten med den lokala arenan. Hans eller hennes rykte kommer att locka gästerna att ta in på ett jut ditt hotell snarare än det hotellet tillhandahåller allmän turistinformation via receptionen. Genom att ha en dedikerad Concierge kan ditt hotell erbjuda den bästa servicen och det blir attraktivt för gästerna.
Kan du ge några tips om hur en turismföretagare kan få en concierge att tipsa om ens tjänster?
Jag skulle vilja föreslå att de kontaktar det lokala kapitlet av Les Clefs d’Or, Svenska HotellPortierföreningen. Alla Hotel Concierge i Stockholm är medlemmar och det tillåter företag att bli associerade medlemmar när det en gång har godkänts av styrelsen.
Vad är en Les Clef d’Or Concierge?
Du kan känna igen Concierge Clefs d’Or av tangenterna de visas på kragen på sina uniformer. Dessa korsade guldknappar är mer än bara en symbol för organisationen – de är en symbol för garanterad kvalitet.
Concierge Clefs d’Or kommer att rymma varje gästs begäran så länge det är moraliskt, lagligt och överhuvudtaget är möjligt. Deras tjänster gör att man kan köra spektrat från det vardagliga till det extraordinära så att varje begäran uppfylls till gästens fulla belåtenhet.
Concierge Clefs d’Or hanterar alla arbetsuppgifter med iver: post och meddelanden, rekommendationer och reservationer, resor och mötesplanering, personlig shopping och professionell kommunikation. De är också de högsta sociala rådgivarna, affärsexpediters och bland gästens personliga förtrogna.
Vid dessa sällsynta tillfällen när gästernas önskemål inte kan uppfyllas på egen hand har Les Clefs d’Or Concierge nödvändig back-up som består av en aldrig sinande nätverk av bekanta, vänner och kollegor från hela världen.
Les Clefs d’Or medlemmar har ägnat många år av hårt arbete och utbildning till concierge yrket. De är trevliga och välkomnande till utseendet, de förblir lugn i en hektisk miljö, och de visar alltid integritet. I själva verket är diskretion a och o för en Concierge Clefs d’Or.
Les Clefs d’Or Concierge känner pulsen i sin stad, kan ge råd gäster när det gäller restauranger, nattliv, sport och teater evenemang, sightseeingturer, shopping, etc. De kan hänvisa gäster till valfri plats, till någon speciell produkt och det när som helst på dygnet.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sheraton Stockholm
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-