-
Ytterligare ett pris till besöksnäringen – inom HR
Det råder ett prisregn över svensk besöksnäring just nu! Denna gång gick ett pris inom HR till en hotellkedja.
Hotellkedjan Nordic Choice Hotels tog hem priset Human Growth Award 2017.
Om Human Growth Award
Priset Human Growth Award går till den som har lyft fram nytänkande insatser inom HR-området. Företaget som vinner skall ha skapat en stark företagskultur och engagemang hos ledare och medarbetare – som skall ha synts i bolagets ekonomi.
”- Med priset vill vi lyfta fram det mest innovativa teamet och inspirera resten av HR-Sverige genom att dela vidare initiativen. Många företag ser medarbetarna som sin viktigaste tillgång vilket gör affärsnära och nytänkande HR till en nyckelfaktor för sista raden. Vi är därför glada att nu kunna berätta om Nordic Choice’s kreativitet där kulturen sitter i ryggraden och vars innovationsrikedom utmanar långt utanför den egna branschen”. säger Nathalie Berthelius, HR-chef Wise Group.
Priset delades ut för första gången 2015 av Wise Group. Årets jury bestod av 2016 års finalist Cybercom (Cecilia Westerholm Beer, numera Bisnode) och vinnare Spotify (Mikael Bäckström) samt Lina Cavalli, Wise Consulting.
De nominerade företagen har fått genomgå djupintervjuer och så har Wise Group hämtat in information om företagen.
Så här har vi skapat ett framgångsrikt HR-team
”- Det här är något av det finaste som en HR-avdelning och ett företag kan ta emot. Jag är oerhört glad över att juryn har sett och värderat det långsiktiga arbete som vi gör och den kultur som vi bygger i företaget för att skapa delaktighet i den fortsatta utvecklingen av företaget och säkerställa så att våra 13 000 medarbetare har kul när de är på jobbet. Det här priset kommer att placeras på en central plats på huvudkontoret och påminna oss om att ett framgångsrikt HR-arbete byggs över tid och att byggandet aldrig tar slut”, säger Tone Odvold Ålhus, Vice President People & Culture Nordic Choice Hotels.
Juryns motivering
”De idéer som upplevs som galnast ger bäst resultat” menar HR-teamet som står bakom en framträdande företagsprofil i Petter Stordalen men också en betydande del av hotellgruppens framgång. Trots (eller kanske tack vare) utmanande rekryteringsmål har teamet höjt blicken och ställt in siktet på något ännu större; samhällsansvar och mångfald. De har implementerat innovativa rekryteringsstrategier där exempelvis bristyrket kockar lockats från Spanien samt ingått flera politiska partnerskap för att skapa fler arbetstillfällen och attrahera kompetens. Vidare är de Sveriges HBTQ- vänligaste arbetsplats, erbjuder skräddarsydda kompetensutvecklingsprogram och står för branschens lägsta sjukfrånvarotal.”
Finalisterna från olika branscher
De tre finalisterna till priset var hotellkedjan Nordic Choice Hotels, heminredningsföretaget Rusta och banken Santander Consumer Bank.
Källa: Wise Group AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Nordic Choice Hotels
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-