-
SAS flygplansflotta får ett uppdaterat utseende
För första gången på 21 år uppdaterar SAS den visuella identiteten och presenterar ett nytt utseende för sina flygplan. Den nya designen är en modern version av klassisk skandinavisk design. För att befästa bilden av flygbolagets resa mot framtiden är de första flygplanen som får det nya utseendet av typen Airbus 320neo och Airbus 350, marknadens modernaste och mest bränsleeffektiva flygplan.
Ett uttryck för framtiden
SAS presenterar nu ett nytt, uppdaterat utseende på flygplanen som en del i flygbolagets omfattande förnyelse av flygplansflottan. Redan 2015 introducerades en ny utformning av interiören och med den nya exteriöra designen har företaget uppnått ambitionen att förena in- och utsidan i ett enhetligt visuellt uttryck.
”Det nya utseendet på flygplanen är ett uttryck för framtidens SAS. Det är också en fortsättning på en lång och stolt historia av att utveckla skandinavisk design och kultur. Resenärer med skandinavisk anknytning kommer att känna igen sig i uttrycket och globala resenärer kommer att få se och uppleva det specifikt nordiska,” säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS.
Färgen ökar hållbarheten
SAS nya exteriöra design kommer att rullas ut i takt med flygplanens ordinarie underhållsprogram. Den befintliga flottan kommer att uppdateras i samband med ordinarie ommålning, något som sker vart femte till sjätte år. Alla flygplan kommer att ha fått den nya designen till 2024.Flygbolaget har valt ett avancerat ytmaterial från AkzoNobel, som gör att det krävs färre färglager. Detta minskar flygplansvikten, vilket betyder både minskad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp. Dessutom innehåller färgen mindre giftiga ämnen, samtidigt som den ökar hållbarheten.
”Det som är avgörande för SAS goda relation till resenärerna är våra medarbetare, som varje dag ser till att passagerarna får en förstklassig reseupplevelse och service. Medarbetarna är varumärkets ansikte utåt och deras engagemang är en förutsättning för en konkurrenskraftig framtid och ett mer hållbart flyg,” säger Rickard Gustafson.
- Text: SAS
- Foto: SAS
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-