-
Region Stockholm beviljar 500 000 kronor till Destination Sigtuna
Sigtuna har under många år varit Sveriges fjärde största hotelldestination med nära en miljon gästnätter per år. Sigtuna är även hem till Sveriges största flygplats, Stockholm Arlanda Airport och den lokala besöksnäringen är mycket hårt drabbad av covid-19.
Idag har Tillväxt- och regionplanenämnden i Region Stockholm beslutat om att tilldela Destination Sigtuna 500.000 kronor ur hållbarhets- och skärgårdsanslaget. Pengarna ska användas till ett marknadsförings- och affärsutvecklingsprojekt med syfte att främja besöksnäringen i regionen.
- Besöksnäringen är en basnäring i Sigtuna och i den senaste mätningen från 2018 omsatte besöksnäringen 42,7 miljarder kronor, inkl. flygverksamheten på Stockholm Arlanda Airport. Sedan mars har i princip hela näringen avstannat och många företag har förlorat över 95 procent av sina intäkter genom uteblivna gäster och besökare samt inställda möten och evenemang. Vi är otroligt glada och lättade över att Region Stockholm nu valt att stötta oss i detta kritiska läge, säger Anna Lakmaker.
Skall dämpa de negativa effekterna av Coronapandemin
De 500.000 kronorna kommer ur Region Stockholms extra utlysning av hållbarhets- och skärgårdsanslaget med anledning av covid-19. Medlen är reserverade för att stödja besöksnäringen och närliggande sektorer i Stockholms län för att dämpa de negativa effekter som ses i spåren av den rådande coronapandemin. Utlysning riktar sig specifikt till insatser som syftar till att stärka besöksnäringen och närliggande sektorer i Stockholms län.
Med anledning av den svåra situationen för Sigtunas besöksnäring, beslutade Sigtuna kommun, som äger 47 procent av Destination Sigtuna, om ett driftbidrag på 500 000 kronor. Summan kommer nu användas för att medfinansiera marknadsförings- och affärsutvecklingsprojekt.
- Vi kommer att använda de 500.000 kronorna från Region Stockholm tillsammans med det ökade driftbidraget om 500.000 kronor från Sigtuna kommun (som Turismnytt berättat om tidigare), till att erbjuda affärsutveckling för näringen och för att marknadsföra mötesdestinationen Sigtuna. Genom att öka destinationens synlighet kan vi stötta våra lokala hotell- och mötesanläggningar att återfå sina gäster och därmed återskapa arbetstillfällen. Vår lokala besöksnäring är inte bara viktigt för oss i Sigtuna utan för hela Sveriges besöksnäring. Arlanda är för många besökare, både från andra delar av Sverige och hela världen, porten till hela vår region och vårt land. Om vår besöksnäring kollapsar kommer det ge svallvågor i hela Sverige, säger Anna Lakmaker.
Mer om Region Stockholms extra utlysning av hållbarhets- och skärgårdsanslaget med anledning av covid-19
- Sökanden ska tydligt visa att projektet syftar till att bidra till att nå måluppfyllelse i RUFS 2050 och att projektet fungerar som en hävstång för gemensamma strategiska kraftsamlingar mellan Region Stockholm och andra aktörer i regionen.
- Sökanden behöver därmed tydligt visa att projektet inte syftar till att direkt stödja enskild näringsidkare eller enskild person.
- Medfinansiering med högst 50 procent av projektets totala kostnad kan beviljas
- Detta är en del av Region Stockholms omfattande arbete att snabbt agera och stötta de branscher som drabbats till följd av coronaviruset. De reserverade medlen uppgår till 3 000 000 kronor.
Destination Sigtunas uppdrag är att locka fler besökare till destinationen och därmed stärka dess attraktionskraft. Sigtuna ligger på fjärde plats nationellt i gästnattsstatistiken och destinationen omfattar Arlanda, Märsta, Rosersberg, och Sigtuna stad. Bolaget bildades 1992 och ägs till 47 procent av Sigtuna kommun och till 53 procent av lokala privata företagare. Samverkan sker i nära samarbete mellan kommun och näringsliv och bolaget driver bland annat ett hotellnätverk, ett hållbarhetsnätverk och Frukostklubben. För mer information, besök www.destinationsigtuna.se
- Text: Destination Sigtuna
- Foto: Destination Sigtuna
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-