-
Europeisk reseundersökning: 78% vill fortsätta att resa trots COVID-19
Färjerederiet Stena Line har frågat kunder i hela Europa om deras attityder till resande och val av färdsätt i kölvattnet av COVID-19. Med 84,309 svar från 11 länder är trenden är tydlig. 78% vill fortsätta resa lika mycket som tidigare, eller mer, trots COVID-19. Samma siffra gäller för de 17 972 svenska respondenterna.
Säkerhet hamnar högt
Efter en vår av reserestriktioner har stora delar av Europa nu börjat öppnat upp sina gränser. Rederiet Stena Line med 18 färjelinjer i Europa har därför tagit temperaturen på sina kunder i hela Europa för att se om attityder till resande och färdsätt förändrats.
”Vi ser att det finns en stor vilja att resa i såväl resten av Europa som i Sverige. Men det är också tydligt att pandemin påverkat hur långt man vill resa och att frågor kopplade till den egna säkerheten hamnar högt på agendan.” Säger Carl Mårtensson, Presschef på Stena Line.
Resultat
♦ Viljan att resa är fortsatt stark och 78% av respondenterna svarar att de vill resa lika mycket som tidigare, eller mer, trots COVID-19. Samma siffra gäller för hela Europa som i Sverige.
♦ Trenden visar att man vill resa inom Europa (44%) eller till ett grannland (42%). Endast 1% uppger att de inte vill resa alls i nuläget.
♦ De mest populära destinationerna för svenskar är Tyskland (34%), Danmark (22%) och Polen (14%). Även Spanien, Portugal och södra Europa lockar. Sverige som destination toppar också listan för bland annat danska, tyska och polska turister.
♦ När man väljer färdsätt föredrar fler färja och bil före flyg, buss och tåg. Hela 63% av de svenska respondenterna säger att de föredrar färja framför flyg i kölvattnet av COVID-19.
♦ Den pågående pandemin har också påverkat svenskarnas syn på den egna säkerheten. Möjligheten att andas frisk luft både inomhus och utomhus (84%) och att röra sig fritt och socialt distansera sig (81%) rankas högt. Tydlig information om hur företaget hanterar säkerheten kring COVID-19 är viktigt enligt 7 av 10 respondenter.
♦ Semesterresor står för majoriteten av resorna just nu, men att hälsa på familj och vänner är också en viktig reseanledning för många efter månader av reserestriktioner.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes genom en e-postenkät som skickades till fler än 1 miljon av Stena Lines kunder i 11 europeiska länder under slutet av juni 2020. Totalt svarade 84 309 respondenter varav 17 972 var från Sverige. En respondent i varje land belönades med en resecheck på 5 000 SEK/500 EUR.
Undersökningens material finns att läsa här.
- Text: Stena Line
- Foto: Stena Line/Oddway
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-