-
Silja Line prisas för hantering av Covid-19 i Swedish Brand Award
Evimetrix Swedish Brand Award, Sveriges största varumärkesmätning som mäter hur allmänheten ser på totalt 400 varumärken i 30 kategorier, har nu presenterat årets undersökning.
Av varumärken inom resebranschen kammar Silja Line hem förstaplatsen för hantering av Covid-19.
”Det är otroligt glädjande att vi uppmärksammas för vårt arbete med att minska risken för smittspridning av Covid-19 ombord på våra fartyg. Trygga resor för våra gäster och en trygg arbetsmiljö för vår personal är vår högsta prioritet. Nu får vi ett kvitto på att alla de åtgärder vi vidtagit för att säkerställa detta har nått ut även till den bredare allmänheten.” Säger Marcus Risberg, VD på Tallink Silja.
Kundernas förtroende är det viktigaste
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek. Det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
De konkurrensparametrar som mätts för resebranschen är personalens bemötande, hanteringen av covid-19, samt bekväma och prisvärda resor.
”Coronapandemin har drabbat resebranschen extremt hårt. Kundernas förtroende för och tillit till att företag kan leverera smittsäkra resor kommer därför utan tvekan att vara det viktigaste under en lång tid framöver. Det är tjugofem starka varumärken som mätts utifrån denna parameter i undersökningen. Vi är såklart väldigt stolta över att Silja Line har högst förtroende bland konsumenterna gällande hantering av Covid-19”. Säger Marcus Risberg.
Starka varumärken som mätts
Totalt har 1 204 konsumenter uttalat sig om varumärkena i kategorin resor.
De varumärken som mätts förutom Silja Line är: Apollo, Arlanda Express, Bolt, Flixbus (f.d. Swebus), Flygbussarna, MTRX (f.d. MTR Express), Norwegian, Ryanair, SAS, SJ, SL, Stena Line, Sverigetaxi, Tallink, Taxi Göteborg, Taxi Kurir, Taxi Stockholm, Ticket, TUI, Uber, Viking Line, Ving samt Vy.
- Text: Tallink Silja Line
- Foto: Tallink Silja Line
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-