-
Silja Line prisas för hantering av Covid-19 i Swedish Brand Award
Evimetrix Swedish Brand Award, Sveriges största varumärkesmätning som mäter hur allmänheten ser på totalt 400 varumärken i 30 kategorier, har nu presenterat årets undersökning.
Av varumärken inom resebranschen kammar Silja Line hem förstaplatsen för hantering av Covid-19.
”Det är otroligt glädjande att vi uppmärksammas för vårt arbete med att minska risken för smittspridning av Covid-19 ombord på våra fartyg. Trygga resor för våra gäster och en trygg arbetsmiljö för vår personal är vår högsta prioritet. Nu får vi ett kvitto på att alla de åtgärder vi vidtagit för att säkerställa detta har nått ut även till den bredare allmänheten.” Säger Marcus Risberg, VD på Tallink Silja.
Kundernas förtroende är det viktigaste
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Genom att väga de här två måtten mot varandra blir det möjligt att jämföra olika varumärken oberoende av storlek. Det ger ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
De konkurrensparametrar som mätts för resebranschen är personalens bemötande, hanteringen av covid-19, samt bekväma och prisvärda resor.
”Coronapandemin har drabbat resebranschen extremt hårt. Kundernas förtroende för och tillit till att företag kan leverera smittsäkra resor kommer därför utan tvekan att vara det viktigaste under en lång tid framöver. Det är tjugofem starka varumärken som mätts utifrån denna parameter i undersökningen. Vi är såklart väldigt stolta över att Silja Line har högst förtroende bland konsumenterna gällande hantering av Covid-19”. Säger Marcus Risberg.
Starka varumärken som mätts
Totalt har 1 204 konsumenter uttalat sig om varumärkena i kategorin resor.
De varumärken som mätts förutom Silja Line är: Apollo, Arlanda Express, Bolt, Flixbus (f.d. Swebus), Flygbussarna, MTRX (f.d. MTR Express), Norwegian, Ryanair, SAS, SJ, SL, Stena Line, Sverigetaxi, Tallink, Taxi Göteborg, Taxi Kurir, Taxi Stockholm, Ticket, TUI, Uber, Viking Line, Ving samt Vy.
- Text: Tallink Silja Line
- Foto: Tallink Silja Line
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-