-
Stora Turismpriset: Gävleborg – Stilleben
Årets nominerade vinnare till Stora Turismpriset från Gävleborg är det trivsamma hotellet Stilleben.
Kort om Stora Turismpriset
Stora Turismpriset delas ut till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av besöksnäringen. Varje år delas priset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
I år är det lite annorlunda. Ingen enskild vinnare har utsetts till Stora Turismpriset 2020, istället lyfter priset varje läns nominering som exempel och inspiration för andra företag. Därmed är alla nominerade vinnare av den fina utmärkelsen.
Turismnytt kommer att presentera alla vinnare framöver.
Gävleborgs vinnare – Stilleben
Stilleben är ett hotell med fokus på naturupplevelser, tystnad, trivsam och familjär miljö, närproducerad och ekologisk mat och spa. Stillebens målgrupp har traditionellt varit utländska gäster, främst från Belgien, Holland, Tyskland och Schweiz.
Sedan ett år tillbaka har nya ägare från Belgien med stora ambitioner och mod tagit över hotellet.
Hotellet Stilleben ställde snabbt om sin verksamhet från utländska till svenska gäster när pandemin slog till. Det tvingade anläggningen att gå igenom sin verksamhet och tänka nytt. Efter sommaren har de bestämt sig att fortsätta fokusera på den svenska marknaden.
Verksamhet som snabbt ändrade fokus
Precis som för många andra hotell så blev inte detta år som planerat. Nästan över en natt så försvann alla bokningar. De nya ägarna lade då mycket tid på att tänka igenom sitt koncept och vad de egentligen ville uppnå. De bestämde då att ställa om fokus från internationella gäster till svenska och lokala gäster.
De arbetade om sin webbplats till svenska och paketerade säljbara paket för svenska marknaden inom sina områden. De ”corona-säkrade” sin verksamhet och erbjöd bland annat gästerna att boka deras nybyggda spa enskilt. På så sätt blev det corona-säkert samtidigt som det blev en unik upplevelse för gästerna.
De började också erbjuda take-away från restaurangen.
Marknadsföring gav resultat
Efter midsommar började bokningarna ta fart och de fick en hektisk månad. De marknadsförde sig via Facebook och i flera olika tidningar. Men det som de tror bidrog mest till att svenskarna hittade till dem var tack vare deras bra betyg på Booking.com, Google och en webbplats som samlar boutiquehotell.
Sommaren blev över förväntan tack vare deras omställning. Många gäster vittnade om att de hittat en dold pärla i Gästrikland som de definitivt skulle återvända till i vinter.
Hållbar omställning av verksamheten
Pandemin tvingade Stilleben att gå igenom hela sin verksamhet. Den fick dem att lägga mer betoning på den hemtrevliga känsla de vill skapa, det goda köket med hälsosamma och lokala ingredienser och hur de vill hjälpa sina gäster att varva ner och ”komma tillbaka” till naturen.
Just de aspekter de vill uppnå togs upp som saker som gästerna uppskattade med vistelsen, i den feedback och de recensioner som gästerna gav efteråt.
Efter denna sommar har de bestämt sig att fortsätta fokusera på den svenska marknaden. De vill vara ett hotell för alla svenskar som vill ha en välgörande vistelse långt från folkmassorna, men inte för långt från deras hem.
Läs om fler Turismprisvinnare här.
- Text: Tillväxtverket & Isa Mörk
- Foto: Stilleben
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-