-
Uppstartskonferens för Besökskraft – Branschens kompetens i fokus
Branschens kompetens står i fokus när projektet Besökskraft lanseras. Syftet är att utveckla den regionala besöksnäringen i Västmanland, Örebro län och Östergötland. Fram till december 2022 kommer insatser genomföras för att:
-stärka individens ställning på arbetsmarknaden.
-stärka företagens strategiska kompetens.
-stärka samverkan mellan skola, utbildningsenheter och näringsliv.
En del av projektet har innefattat att titta på den egna verksamhetens kompetensbehov, utifrån en framtidsspaning och ett befintligt nuläge. Att utveckla ledarskapet och medarbetarskapet kopplat till digitaliseringen är ett återkommande behov hos verksamheterna. Individernas möjlighet till att förstå och få möjlighet till livslångt lärande har identifierats som framgångsfaktor för en stärkt besöksnäring. Totalt kommer cirka 600 personer hos de deltagande verksamheterna få ta del av projektets utbildningsinsatser.
På uppstartskonferensen för Besökskraft presenterade även Erika Rosander från Tillväxtverket siffror och insikter om hur Coronapandemin påverkat turismen i Sverige. Bland annat en del dystra prognoser som att antalet gästnätter på helår beräknas tappa 37 %. Sett till intäkterna beräknas omsättningen på logiintäkter bli knappt hälften av tidigare år.
I Tillväxtverkets presentation reflekterades det även över hur aktörerna och gästerna i den svenska besöksnäringen agerat under pandemin. Nya, förändrade resmönster, andra val av transportmedel och nya typer av resor är några förändringar i gästernas beteende. Ett ökat intresse för lokala natur- och kulturupplevelser är en annan tydlig tendens.
Pandemin har även drivit på en snabbare digitalisering av branschen. När andra länder stängt ner helt har agerandet i Sverige i stället tvingat fram nya arbetssätt hos branschens aktörer. Vidare lyftes att branschen i helhet visat på en stark vilja att ställa om. Inspirerad av Tillväxtverkets presentation har jag skrivit ett blogginlägg om det jag kallar en framtvingad kreativitet. Där lyfter jag även hur vi kan använda lärdomarna från detta begränsade år som fördelar och styrkor inför kommande säsonger.
Tillbaka till Erika Rosander presentation så lyftes även att Tillväxtverket har på framtiden. På de mer långsiktiga effekterna av pandemins framfart. Beroende på hur hanteringen fungerar framåt går det att identifiera de tre olika scenarion. Det finns en hög sannolikhet att Sverige både kan återta och växla upp sin konkurrenskraft. Vilket genererar positiva effekter på mycket lång sikt för vårt land som destination och besöksmål. Men för att nå dit menar Tillväxtverket att det krävs större, mer aktiva satsningar och en mer offentlig styrning för en hållbar besöksnäring. Mer om rapportens och dess olika scenarion, risker och möjligheter hittar du på Tillväxtverkets hemsida.
- Text: Tanja Olsson Öhrn
- Foto: Handelskammaren Mälardalen
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-