-
Uppstartskonferens för Besökskraft – Branschens kompetens i fokus
Branschens kompetens står i fokus när projektet Besökskraft lanseras. Syftet är att utveckla den regionala besöksnäringen i Västmanland, Örebro län och Östergötland. Fram till december 2022 kommer insatser genomföras för att:
-stärka individens ställning på arbetsmarknaden.
-stärka företagens strategiska kompetens.
-stärka samverkan mellan skola, utbildningsenheter och näringsliv.
En del av projektet har innefattat att titta på den egna verksamhetens kompetensbehov, utifrån en framtidsspaning och ett befintligt nuläge. Att utveckla ledarskapet och medarbetarskapet kopplat till digitaliseringen är ett återkommande behov hos verksamheterna. Individernas möjlighet till att förstå och få möjlighet till livslångt lärande har identifierats som framgångsfaktor för en stärkt besöksnäring. Totalt kommer cirka 600 personer hos de deltagande verksamheterna få ta del av projektets utbildningsinsatser.
På uppstartskonferensen för Besökskraft presenterade även Erika Rosander från Tillväxtverket siffror och insikter om hur Coronapandemin påverkat turismen i Sverige. Bland annat en del dystra prognoser som att antalet gästnätter på helår beräknas tappa 37 %. Sett till intäkterna beräknas omsättningen på logiintäkter bli knappt hälften av tidigare år.
I Tillväxtverkets presentation reflekterades det även över hur aktörerna och gästerna i den svenska besöksnäringen agerat under pandemin. Nya, förändrade resmönster, andra val av transportmedel och nya typer av resor är några förändringar i gästernas beteende. Ett ökat intresse för lokala natur- och kulturupplevelser är en annan tydlig tendens.
Pandemin har även drivit på en snabbare digitalisering av branschen. När andra länder stängt ner helt har agerandet i Sverige i stället tvingat fram nya arbetssätt hos branschens aktörer. Vidare lyftes att branschen i helhet visat på en stark vilja att ställa om. Inspirerad av Tillväxtverkets presentation har jag skrivit ett blogginlägg om det jag kallar en framtvingad kreativitet. Där lyfter jag även hur vi kan använda lärdomarna från detta begränsade år som fördelar och styrkor inför kommande säsonger.
Tillbaka till Erika Rosander presentation så lyftes även att Tillväxtverket har på framtiden. På de mer långsiktiga effekterna av pandemins framfart. Beroende på hur hanteringen fungerar framåt går det att identifiera de tre olika scenarion. Det finns en hög sannolikhet att Sverige både kan återta och växla upp sin konkurrenskraft. Vilket genererar positiva effekter på mycket lång sikt för vårt land som destination och besöksmål. Men för att nå dit menar Tillväxtverket att det krävs större, mer aktiva satsningar och en mer offentlig styrning för en hållbar besöksnäring. Mer om rapportens och dess olika scenarion, risker och möjligheter hittar du på Tillväxtverkets hemsida.
- Text: Tanja Olsson Öhrn
- Foto: Handelskammaren Mälardalen
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-