-
Två nya utlysningar från Tillväxtverket utifrån regeringens beslut
Tillväxtverket har fått i uppdrag av regeringen att under det kommande året göra insatser för att främja besöksnäringens omställning och utveckling. Inom ramen för uppdraget initieras en insats för företagens affärs- och produktutveckling samt en insats som ska främja hållbara platser.
Frågor som hälsa och säkerhet, digitala alternativ och anpassning till lokala marknader har i och med coronapandemin blivit centrala för hela samhället. Mot denna bakgrund finns ett stort behov av både kort- och långsiktig omställning inom besöksnäringen.
Behov av omställning, utveckling och insatser för återhämtning finns inte bara i företagen utan också på de platser och i de miljöer där företagen verkar. Därför är platsutveckling ett av regeringsuppdragets tre huvudområden. Uppdraget omfattar även statistik och kunskap och företagens omställning– med en total budget på 75 miljoner kronor. Medel kommer särskilt att riktas till ekoturism samt möten och evenemang.
– Att vi får resurser både för konkret omställning i destinationer och företag och resurser för att utveckla kunskapsstöd är mycket positivt, säger Gunilla Nordlöf, Tillväxtverkets generaldirektör.
Två utlysningar redan nu
Behoven inom besöksnäringen är akuta, och uppdraget är relativt kort. Därför initierar Tillväxtverket redan idag två satsningar. En utlysning för att utveckla företagens affärs- och produktutveckling i destinationer (15 miljoner) samt en utlysning för hållbar platsutveckling (17 miljoner).
-Utöver utlysningarna kommer vi även att genomföra en rad andra insatser såsom utvecklingscheckar inom ekoturism, utveckla turismstatistiken, ta fram och sprida kunskap inom olika områden samt underlätta företagens myndighetskontakter genom verksamt.se, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket.
Läs mer om utlysningarna på Tillväxtverkets webbplats:
Utlysning för att utveckla företagens affärs- och produktutveckling i destinationer
- Text: Regeringen/Tillväxtverket
- Foto: Gunter Valda
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-