-
Sex trender för 2021(globalt fokus, lokal relevans): Resenärens återkomst
Resebyråteknikföretaget Amadeus har förvisso huvudsakligen globalt fokus men deras Skandinavien-VD har ändå fått med en del som är relevant för svensk besöksnäring tyckte vi på redaktionen, så håll till godo!
Att förutsäga framtiden är omöjligt men att föreställa sig en väg framåt är avgörande. Här presenterar Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien sex resetrender för 2021.
När 2020 års mörka kapitel närmar sig sitt slut är resebranschens framgång beroende av vår kollektiva förmåga att anpassa, förnya och samarbeta för att göra resan enklare, säkrare och smidigare än någonsin tidigare. Lyckligtvis är resebranschen full av kreativa tänkare från hela världen och våra teknologiska tillgångar har aldrig varit större.Här är sex resetrender som vi ser komma under 2021:
1. Res stort (nära eller långt) eller stanna hemma
Året då drömmarnas resor går i uppfyllelse
Res stort eller stanna hemma: det är temat vi ser med resenärer 2021. En nyligen genomförd Amadeus-undersökning visade att 55% av resenärerna sa att de skulle resa i 14 dagar eller mer, och 60% förväntar sig nu att bara ta några få resor per år – vilket antyder att om människor reser så kanske reser de ”storartat”, vare sig det är nära eller långt hemifrån.
När en resenär under 2021 planerar sin resa så går de ”fullt ut”. Reseleverantörer, resebyråer och destinationer bör vara beredda på att överraska och glädja resenärer med unika, oväntade och ”en gång i livet” upplevelser medan de håller sig à jour med de senaste policyerna och säkerhetsåtgärderna angående COVID-19.2. Nomadiserande resor
Arbetsgivare och anställda kan arbeta var som helst
Även när COVID-19 till stor del är under kontroll har arbetsgivare och anställda bevisat att arbeta på distans fungerar, och en nyfunnen personalförmån är förmågan att arbeta var som helst. Om allt vi behöver är Wi-Fi och en webbkamera, varför inte njuta av en strand- eller bergsutsikt med vårt kaffe?
Världen är allas kontor. Nu är det dags att skapa specialerbjudanden för ”bleisure”-resenärer som letar efter längre vistelser där de kan förena nytta med nöje.3. Lojalitetsskiftet
Bättre service för alla
COVID-19 har ökat den traditionella dynamiken i resenärernas lojalitet. Tidigare samlade resenärer lojalitetspoäng för att bestämma servicenivån de upplevde. Nu är hälsa, hygien och säkerhet den nya valutan för att tjäna kundernas förtroende. 40% av turisterna säger att de gynnar flygbolag, flygplatser och hotell med högre hälso- och säkerhetsstandarder.
Kundens förtroende kommer först, nu mer än någonsin och att tjäna mil och extra nätter kanske inte har samma värde som det en gång hade. Resebyråer behöver anstränga sig för att säkerställa sina resenärers hälsa och säkerhet eller riskera att förlora sin lojalitet och förtroende.4. Svep höger på tekniken
Beröringsfritt kommer att öka resenärernas förtroende
I en nyligen genomförd undersökning utförd av Amadeus sa fler än fyra av fem resenärer att beröringsfri teknologi skulle öka deras självförtroende att resa de närmaste 12 månaderna. Lösningar som förbättrar transparens, tydlig kommunikation och smidiga betalningar och ombordstigning är vinnarna 2021. Lyckligtvis har vi en app för det – eller några.
Tidigare i år samarbetade Amadeus med den norska flygplatsoperatören Avinor för att testa beröringsfri teknologi på 44 flygplatser för att låta passagerare checka in, lämna bagage samt gå igenom säkerhetskontrollen och ombordstigningen för flygningen.
År 2021 kommer säkerheten vara av största vikt, och enkla teknologiska lösningar kan vara det som får människor att tryggt utforska världen igen.5. Våra nya BFF (Bästa vänner): resebyråer
I tider av störningar och osäkerhet är det mindre troligt att resenärer lämnar hemmet utan en resebyrå.
Om du har varit tvungen att ändra en resa eller hantera en stor resestörning eller avbrott på egen hand, så förstår du varför det är bra att ha en resebyrå på din sida. COVID-19 lyfte fram den kritiska rollen som resebyråer har. Med en betydande mängd osäkerhet och karantänsregler som ändras varje vecka, finns det stora möjligheter att resebyråer är viktigare än någonsin, eftersom de har tillgång till ovärderliga och oersättliga informationskällor.
Destinationer, flygbolag, hotell och biluthyrningsföretag gör klokt om de samarbetar med resebyråer för att säkerställa att de har all information de behöver för att leda resenären rätt på sin väg och att hantera störningar, om de uppstår.6. Res med inflytande
I år reser vi med mindre fotavtryck och större hjärtan
Före COVID-19 kämpade resenärer redan med turismens miljömässiga och samhällspåverkan – både bra och dåliga. Den påtvingade pausen som skapades av COVID-19 gav människor mer tid och utrymme att inse hur resor påverkar jorden och lokala samhällen.
Resenärer vill göra gott: en nyligen genomförd undersökning visade att 68% av resenärerna vill att pengarna de spenderar på resor ska gå tillbaka till samhället. Efterfrågan på resor som faktiskt hjälper till att återskapa platser ökar 2021.
År 2021 kommer resenärer att vara mer samvetsgranna för hur de reser. Reseföretag kan hjälpa resenärer att minimera avtrycket på resan och se till att deras närvaro har en positiv inverkan på deras resmål.- Text: Amadeus
- Foto: Amadeus
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-