-
Elbilsladdning som tjänst och erbjudande – ny intäkt för besöksnäringen
I takt med att elbilarna ökar snabbt i Sverige behöver många företag se över sin tillgänglighet för de laddbara fordonen. I december var elbilsandelen uppe på 40% vilket säger en del om vart elbilsparken är på väg. Behovet av tillgång till laddning ökar och under semestern kommer sannolikt många att få känna på köer till allt för få laddstationer. För företag inom besöksnäringen som tänker långsiktigt kan laddsystemet ge trippel positiv effekt.
En ny sanning kommer att uppdagas för besöksnäringen, nämligen att gäster som anländer med elbil kommer att behöva tillgång till laddning. Detta gäller oavsett om det är en camping, skidbacke, nöjespark eller ett hotell. Men det handlar inte bara om tillgång till laddning. I takt med att antalet elbilar växer, ökar också nyttjandegraden av laddstationerna. För att inte riskera att bli stående utan laddning, eller behöva stå i laddkö, vill elbilsägaren gärna ha möjlighet att boka laddning redan innan besöket. Aktörer inom besöksnäringen som campingplatser, nöjesfält och stora svenska fjällanläggningar har mycket att vinna på att erbjuda reservation av laddstationer redan vid bokningen av sitt rum eller besök. Genom att se laddning som en del av totalupplevelsen, kan besöksnäringen inte bara tillhandahålla en nödvändig tjänst utan dessutom få nöjdare gäster och en ytterligare intäkt.
– Att åka till fjällen eller campingen utan att veta om det går att ladda sitt fordon kommer att begränsa elbilsbesökarna. Kommer jag kunna ladda min bil när jag kommer till anläggningen och kan jag ta mig därifrån? I fjällvärlden har vi också ytterligare en parameter, eftersom batterierna snabbare dräneras i låga temperaturer. Det innebär tätare laddningsintervall och således högre tryck på laddanläggningen, berättar Jon Faglöv, Sales & market director för e-mobility på DEFA.
Besöksnäringsföretagen behöver se över hur de kan integrera elbilsladdning i sitt koncept och på så sätt tillfredsställa den allt större skaran elbilsförare. Då räcker det inte med att placera ut en laddstation utan man behöver långsiktigt fundera hur laddanläggningen kan bli en del av upplevelsen och hur investeringen kan finansieras.
Exempelvis kan det handla om att gästen kan reservera sin laddning i samband med att bokningen sker och då få förmånliga erbjudanden. Rikstäckande kedjor kan knyta kunder närmare genom att erbjuda fördelaktiga laddpaket i anslutning till sina anläggningar över hela landet, och erbjuda förmånlig laddning för gästerna på vägen till resmålet. Större besöksmål kan erbjuda attraktiva resepaket där laddning ingår både i boendemiljön och i upplevelseanläggningarna. På campingen räcker det inte enbart med el till husvagnen utan nu måste även elbilen laddas. Detta är helt grundläggande för att elbilsföraren ska kunna besöka campingen.
För att kunna erbjuda laddning som en fördelaktig tjänst och som en förmån, måste hanteringen och betalningen vara enkel utan resurskrävande administration. Både för anläggningsägaren och för elbilsägaren.
– Vi har en lösning i administrationssystemet CloudCharge som är öppen, skalbar och kan hjälpa företag inom besöksnäring att få ett extra intäktsflöde samtidigt som de får en större kundnöjdhet. Alla företag som har tillgång till parkeringsplatser och en kundgrupp som har bil kan bygga en laddanläggning med möjlighet att tjäna pengar samtidigt som det genererar ett stort mervärde för besökaren. Våra kunder kan bygga sin egen “bensinmack” där kundförmåner, erbjudanden och andra fördelar byggs in, och kunder kan med tillförsikt ta elbilen till besöksmålet, säger Jon Faglöv. Elbilsägare kan enkelt hantera all sin laddning via en smidig app.
Elbilsladdning bör ses som ett nytt affärsområde som snabbt kan generera betydande förtjänst samtidigt som det ger ökad kundnöjdhet.
– Ett exempel är ett känt hotell i Norge som investerade i ett antal av våra laddstationer. Innan investeringen hade de en parkeringsplats som genererade noll i intäkt. Vi gjorde en mätning på den laddpunkt som hade den högsta intäkten under året och kunde se att enbart den laddpunkten generade en årlig intäkt på närmare 40 000 kronor, berättar Jon Faglöv.
Satsningen på elbilsladdning är också i linje med många svenska företags ökade fokus på hållbarhets- och miljöfrågor. Att erbjuda elbilsladdning är en enkel åtgärd, som bidrar till att minska den miljöbelastning som besöksnäringen bidrar till. Om företag i besöksnäringen planerar elbilsladdning som en del av sitt erbjudande, får man trippel positiv effekt; ökad förtjänst, nöjdare kunder och en bättre närmiljö.
DEFA erbjuder kompletta system för elbilsladdning, med laddstationer, laddkablar, lastbalanseringslösningar samt betal- och administrationssystem. Vi planerar, projekterar och skräddarsyr ditt laddsystem tillsammans med dig, efter ditt behov.
- Text: DEFA
- Foto: DEFA
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-