-
Scandic belönar medvetna turister i ett samarbete med Håll Sverige Rent
Sommaren 2021 väntas bli en säsong med fokus på resor inom landet. Samtidigt som besökaren får chanser att utforska vårt land kommer även rapporter om ökad nedskräpning och rädsla för trängsel på populära resmål.
Den 30 juni lanserade Scandic Hotels därför ett program som premierar alla resenärer som visar extra omtanke för medmänniskor och natur i sommar. Programmet är ett samarbete med Håll Sverige Rent.
En lista med tio goda vanor inför sommaren
Genom att skriva upp sig på en lista med tio goda vanor inför sommaren kan resenärer tjäna poäng till vistelser. Vanorna har tagits fram av Scandics hållbarhetsavdelning och sammanfattar en lista på allt ifrån att le mot sina medresenärer till att välja mer växtbaserad mat och plocka upp sitt skräp efter sig i naturen.
På hotell runt om i Sverige aktiveras initiativet genom ett samarbete med Håll Sverige Rent. På utvalda hotell i Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Polen erbjuder de återanvändningsbara skräppåsar att ta med på resan.
Allt för att säkerställa att man lämnar varje plats man besöker i samma skick som man fann den. Eller till och med, lite bättre.
“Med ökat tryck på några av våra mest besökta resmål ökar även påverkan på miljön. Genom att plocka upp vårt skräp och hjälpa till att hålla rent i naturen minskar vi påverkan på miljön. Samt reducerar utsläpp av plast och andra material i vår natur och våra hav.” Säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.
Alla kan hjälpa till att ta ansvar för vår omgivning
Initiativet är en del av Scandics långsiktiga hållbarhetsarbete. Det syftar till att väcka uppmärksamhet för hur vi alla, med små medel, kan bidra till ett bättre samhälle i sommar och över tid.
Alla som skriver upp sig på de tio goda vanorna får 2000 medlemspoäng. De går att använda för att boka framtida hotellvistelser.
“Det senaste året av pandemi har visat att vi alla kan hjälpa till att ta ansvar. I allt från att hålla avstånd till att stanna hemma när vi känner minsta symptom. På våra hotell träffar vi dagligen tusentals gäster och då kan små saker i vardagen, såsom att tänka på att släcka grillen efter utflykten, resa så miljövänligt som möjligt och alltid ta med sig sitt skräp till en papperskorg göra stor skillnad.” Säger Magnus Ljungberg, Hållbarhetschef på Scandic Hotels Group.
Ett gediget hållbarhetsarbete sedan 90-talet
Scandic har sedan 90-talet aktivt arbetat med hållbarhetsfrågor tillsammans med olika företag och organisationer. Bland annat har Scandic sedan 1996 rapporterat hållbarhetsdata från alla sina hotell. De har även tidigt fasat ut engångsartiklar i plast, lanserat initiativet ”häng upp handduken” som varje år sparar tusentals liter vatten för hotell över hela världen samt gått över till 100% förnybar el.
Scandic var även den första hotellkedjan i Europa att erbjuda en klimatsmart och hundra procent växtbaserad burgare på menyn. Kedjans restauranger har ett stort fokus på att minska matsvinn. Tillsammans med applikationer såsom Karma, Too Good To Go och ResQ Club räddar bolaget ca 150 000 måltider per år i Norden.
Som ett ytterligare steg i bolagets hållbarhetsarbete uppmanas nu resenärer att resa med omtanke under banderollen ”I travel with care”.
Läs mer om intiativet och de 10 goda vanorna här.
- Text: Scandic Hotels Group AB
- Foto: Scandic Hotels Group AB
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! I helgen slår nämligen Gröna Lund upp portarna för säsongen, dä...
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringarna i Sverige där hotell- och restaurangbranschen är den enski...
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
-
Gästbloggare
-