-
Göteborg utvalt av EU som en av 50 smarta turistdestinationer
Inom ramen för satsningen Smart Tourism Destinations har EU-kommissionen utsett 50 europeiska städer som utmärker sig genom att utveckla nya och mer hållbara former av turism. Göteborg är en av dem.
Projektet Smart Tourism Destinations
Projektet Smart Tourism Destinations syftar till att stödja EU:s turismekosystem. I att proaktivt möta sina nuvarande och framtida utmaningar, uppmuntra användandet av ny teknik och implementeringen av innovativa digitala lösningar.
Att anamma datadrivna tillvägagångssätt kommer att stödja beslutsfattande och frigöra den fulla potentialen för EU:s turistsektor. Men även säkerställa framtida konkurrenskraft, öka hållbarhet och tillgänglighet samt uppmuntra nya former av sysselsättning och tillvaratagande av det lokala kulturarvet.
En hållbar destination som leds av datadrivna beslut
Evenemangsstaden, världens mest hållbara destination, innovationsnod för Västkusten. Göteborg beskrivs på många sätt. Destinationen var bland de första i Sverige att förstå värdet av evenemang för en hållbar stadsutveckling och arbetar nu mer aktiv än någonsin med legacy.Nu vill Göteborg vara först att skapa ett samarbete inom besöksnäringen där en hållbar destination leds av datadrivna beslut.
“Destination Göteborg erbjuder en unik plats där forskning och utveckling av hållbara idéer, produkter och tjänster kopplat till upplevelseindustrin blir verklighet. Här finns samverkansplattformen, kompetensen, tekniken och den fysiska/digitala platsen. Med utgångspunkt i Göteborgs hållbarhetsarbete utvecklar vi just nu konceptet Destinationens Dataplattform (DDP). Med målet att få upplevelseindustrin att utvecklas genom datadrivna beslut. Smart Tourism Destinations ger oss en unik möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter, lära och samverka med andra destinationer.” Säger Niklas Masuch, projektledare för DDP på Göteborg & Co.
Från data till insikter och lösningar till actions
Projektet Destinationens Dataplattform (DDP) drivs av Göteborg & Co i samarbete med XperienceNext (Lindholmen Science Park), Mastercard, Truata m.fl.
DDP bygger på anonymiserade data som blir grund för att skapa innovativa lösningar och förbättra standarder för att mäta, följa upp och prognostisera besöksnäringens effekter ekonomiskt, miljömässigt och socialt. På ett GDPR säkert sätt kan en destination följa det viktigaste besökssegmenten rörelser och interaktioner med staden och dess aktörer.
Vid årsskiftet lanseras en Betaversion av plattformen som kommer att kunna användas med praxis inom först Göteborgsregionen. Men ambitionen är att sedan inspirera andra svenska och europeiska städer.
Här hittar ni en EU-guide om data för turistmål.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Finalister till Placebrander of the Year 2024
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 är i full gång. Nu har juryn utsett tre finalister i respektive kategori.
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
Göteborgs nya upplevelsecenter World of Volvo har öppnat. Arkitekturen symboliserar en värld utan gränser, med naturen i centrum.
-
Kärlek och kändisar under Springpride i Eskilstuna
Oscar Zia och Admira Thunderpussy är två av dragplåstren när pridefestivalen Springpride arrangeras i Eskilstuna den 18 maj.
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året när det kommer till gästnätter. Prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen i Stockholm.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tekniska museet – en spännande och utmanande kulinarisk resa
Under GSTC2024 konferensen passade Turismnytt på att prata med Bicke Naglo som ansvarar för mat och dryck på
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Gästnätter: Värmland ökar tredje mest i landet
Den positiva trenden håller i sig. För tredje månaden i rad ökar Värmland när det kommer till kommersiella överna...
-
-
Gästbloggare
-