-
Arena Höga Kusten Inland kommer ge nya produkter
Tillväxtverket har beslutat att stödja inlandsprojektet Arena Höga Kusten Inland. För att stärka besöksnäringen i Junsele- och Västraområdet kommer de under de närmaste tre åren arbeta för att skapa fler anledningar till varför turister, så väl nationella som internationella ska lockas till områdena.
Projektet är ett samarbete mellan Sollefteå Kommun, Region Västernorrland, Tillväxtverket och Höga Kusten Destinationsutveckling. I dagarna har en annons efter projektledare gått ut, och arbetet beräknas startas upp under augusti månad.
Vill utveckla nya produkter och tjänster
Projektet ska skapa en innovationsarena där företagen genom samarbete kan utveckla nya produkter och tjänster samt bygga en attraktiv plats med ett gott värdskap. Ett av fokusen för Arena Höga Kusten Inland kommer att vara anpassning av produkter och tjänster till en internationell marknad.
“Vi ser att det våra utländska besökare efterfrågar i form av upplevelser finns i inlandet.” Berättar Mia Karlsson, VD Höga Kusten Destinationsutveckling.“Vi ska tillsammans med entreprenörerna förfina och paketera erbjudanden, som är unika för vår del av världen. Känns otroligt spännande, det finns ett härlig driv hos entreprenörerna som är delaktiga i projektet!”
Ett naturturismprojekt
Bara några mil i från Junsele, pågår ett Leader Höga Kusten projekt med namnet Höga Kusten Inland. Där har entreprenörerna och föreningarna kommit en bit på vägen – och satsningen är mot naturturism. Ett samarbete kommer säkerligen att växa fram mellan dessa båda projekt, samt mot övriga besöksnäringsaktörer i hela Höga Kusten.
“Vi är närmare 90 företagare som samarbetar kring dessa frågor i Höga Kusten.” Säger Mikael Englund, verksamhetsledare för Höga Kusten Turism. “Vi är ett starkt nätverk, där entreprenörerna samverkar redan i dag – och vi ser framemot att lyfta fram fler spännande produkter i Höga Kustens utbud.”
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-