-
Budgeten för 2021 (kallad höstbudgeten) och kommentarer till den
Här hittar ni sammanfattningen av budgeten på Regeringens hemsida – https://www.regeringen.se/artiklar/2020/09/budgeten-for-2021-pa-fem-minuter/
Näringsdepartementet har också skickat ut en sammanfattning av insatserna för besöksnäringen i budgeten som de rubricerar ”Återstart av besöksnäringen” – https://news.cision.com/se/naringsdepartementet/r/aterstart-av-besoksnaringen,c3199747
Här några kommentarer från olika håll (främst transportsektorn, men inkom gärna från andra delar av branschen så lägger vi till det):
Transportföretagen: ”Långsiktiga planer för transportsektorn saknades i budgeten”
Transportsektorns utmaningar är enorma – för att både överleva coronakrisen och samtidigt bli mer hållbar, krävs kraftfullare satsningar och långsiktigare planer i budgetpropositionen för 2021 som presenterades i dag.
Transportföretagen välkomnar flera av satsningarna i regeringens budget men tyvärr saknas långsiktig strategi och planering vilket skapar osäkra villkor för svensk transportsektor att kunna ställa om. Dessutom har branschen fortfarande stora utmaningar med att klara sig igenom pandemin.
”Transportsektorn har enorma utmaningar med att klara sig igenom coronakrisen samtidigt som den ska uppnå hållbarhetsmålen. Därför hade vi velat se kraftfullare och mera långsiktiga investeringar i budgeten, så att företagen vet vad de har att förhålla sig till. En större strategi och ett helhetstänk saknas, nu vet vi inte vad vi kommer att ha för transportsektor när krisen är över. Svenska transportföretag skulle kunna vara ledande i sitt hållbarhetsarbete men som det ser ut finns en stor risk att de slås ut av utländska konkurrenter där hållbarhet inte är lika självklart”, säger Marcus Dahlsten vd Transportföretagen.
Det är mycket välkommet att regeringen satsar på forskning och utveckling av elflyg i Sverige. Förslaget visar framtidstro och stärker branschen. Däremot anser Transportföretagen att budgeten saknar en röd tråd för flygpolitiken. I ett läge som av experter beskrivs som flygets svåraste kris någonsin borde regeringen föreslagit lättnader i skatter och avgifter för att luftfartssektorn ska klara sig igenom coronakrisen. Dagens situation påverkar svenska flygets konkurrenssituation mycket negativt med stor risk för utslagning av sunda flygbolag som ligger i täten med sina hållbarhetssatsningar.
För regionala flygplatser och deras ägare är det ett tungt besked att regeringen inte föreslår förstärkta anslag. Flygets infrastruktur inklusive flygplatser och flygtrafikledning går fortfarande ett osäkert öde till mötes med anledning av rådande kris.
För att landets bussar ska kunna fortsätta transportera oss, behöver stödet för den regionala kollektivtrafiken ökas och utformas så att det också når fram till trafikföretagen som kör. De fem miljarder som hittills anslagits täcker knappt hälften av de förlorade biljettintäkterna i regiontrafiken. För turistbussar behövs ett riktat stöd för avställda bussar som sträcker sig över årsskiftet. Då kan dessa företag överleva och också bistå den allmänna kollektivtrafiken om det blir trångt ombord eller om tågen står still.
”Persontransportsektorn var först att drabbas av coronakrisen och riskerar att vara den som kommer sist ut. Det är svårt att förstå varför regeringen inte föreslår några reformer för flyget i det svåra läge branschen befinner sig i. Det är även mycket märkligt att kollektivtrafiken bara får en droppe i havet av vad den behöver för att köra oss till jobb och skola. Här behövs utökat stöd till den regionala kollektivtrafiken, ett stöd som också når ända fram till trafikföretagen. Företagen som kör turistbuss behöver direkta stöd nu – annars blir det svårare för idrottslagen, konferensgästerna och teaterbesökarna att resa klimatsmart tillsammans framöver ”, säger Marcus Dahlsten.
Det är välkommet att regeringen är tydlig med inriktningen och övergången till fossilfritt bränsle med besked om långsiktig reduktionsplikt för vägtrafiken och flyget. Men det krävs även investerings- och produktionsstöd för inhemsk bränsleproduktion liksom effektivare tillståndsprocess för bioraffinaderier.
”Ska vi förvänta oss en hållbar och konkurrenskraftig svensk transportsektor för hela landet i närtid och framtid skulle regeringens budgetsatsningar ha behövt vara kraftfullare. Transporterna är samhällets blodomlopp, utan fungerande transporter stannar hela samhället”, avslutar Marcus Dahlsten.
När omställningsstödet infördes var vår bedömning att det behövde gälla i sex månader. Sedan dess har krisen fortsatt. Regeringen har nu föreslagit sammanlagt fem månaders stöd, men för att täcka sommarens omsättningsfall behöver även augusti och september ingå i stödperioden. Ytterligare förlängning kan även behövas så länge restriktioner finns kvar. Med tanke på att krisen fortsatt är tuff för många företag och branscher kan korttidspermitteringar behöva förlängas bortom årsskiftet.
Bussbranschen: ”Bussbranschen efterlyser riktade stödåtgärder i budgeten”
Väldigt mycket i den budget som regeringen idag presenterade var känt sedan tidigare. Flera satsningar välkomnas av Sveriges Bussföretag som dock samtidigt efterlyser fler offensiva och riktade satsningar för busstrafiken, vilken drabbas oerhört hårt i Corona krisens spår.
”Att omställningsstödet förlängs är ett exempel på en välkommen satsning, men där vi instämmer i bland annat Transportföretagens uppmaning att förlänga stödet ytterligare efter juli månad och justera delar av stödet så att det träffar ännu mer rätt” säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Sveriges bussar kör både upphandlad kollektivtrafik till landets regioner och kommuner samt linjetrafik på helt fristående och kommersiell grund, såsom expressbussar. I hela landet kör också bussföretagen turist- och beställningstrafik och är därmed en viktig del i svensk besöksnäring. Hela bussbranschen har drabbats av Corona krisen, men på olika sätt.
”För att landets bussar ska kunna fortsätta transportera människor till skola och utbildning behöver stödet för den regionala kollektivtrafiken ökas och utformas så att det också når fram till trafikföretagen som kör. De 5 miljarder som hittills anslagits täcker knappt hälften av de förlorade biljettintäkterna i regiontrafiken och gör det svårt att upprätthålla ett robust system för den kollektivtrafiken nu och i framtiden. Idag är det landets regioner som kan söka stödet, men i den upphandlade kollektivtrafiken finns kontrakt där bussföretagen som en del av sin ersättning för körd trafik får del av biljettintäkterna. I dagsläget är företagen därför beroende av överenskommelser med de enskilda regionala kollektivtrafikmyndigheterna för att få del av regeringens stödpengar till de bussar man kör, företagen kan inte söka stöd själva. Det ger en svår situation för många företag och ytterst drabbas medarbetare och resenärer när företagen inte får sina kostnader täckta” kommenterar Anna Grönlund
För den del av bussbranschen som är inriktad på turist- och beställningstrafik finns andra utmaningar.
”För att landets turistbussar ska finnas tillgängliga för besöksnäring, idrottsrörelse, kultur- och evenemangssektorn även framöver behövs ett riktat stöd för avställda bussar som sträcker sig över årsskiftet. Då kan dessa företag överleva och också bistå den allmänna kollektivtrafiken om det blir trångt ombord eller om tågen står still. Vi har presenterat ett förslag för ett sådant stöd för regeringen. Hittills och i de förslag som finns med i budgeten har regeringen främst varit inriktad på breda, generella stöd samt att stötta landets regioner och kommuner. Men besöksnäringen är den del av samhället som drabbats hårdast av Coronakrisen, nu är det dags för riktade stöd för de företag som verkar där” menar Anna Grönlund. Samtidigt vill hon också ge positiva kommentarer till delar av regeringens budgetproposition för 2021 och höständringsbudget.
”Det är bra att regeringen äntligen lagt fram en fortsättning på reduktionsplikten där dieselolja år 2030 ska ha en växthusreduktion på 66%. Samtidigt ser vi en utmaning i hur Sverige och Europa ska klara av detta.”
Företagarna kommenterar budgeten såhär:
Så mycket skattepengar från företagen, så lite livsnödvändig företagspolitik
Det är upp till bevis för regeringen nu. Orden i budgeten 2021 är förvisso fagra, men dessvärre också väldigt kalorifattiga. Kraftfulla satsningar på välfärd och klimatomställning utlovas i regeringens ”återstartspaket” som dessvärre riskerar att bli ett haveri när Sverige inte ens har råd med ett misslyckande. Den här gången är det omöjligt att inte sätta skarpt fokus på jobb- och välfärdsskaparna, Sveriges små och medelstora företag.
– Utan kraftfullt agerande kommer regeringens försökt till återstart av Sverige att misslyckas. I klartext så kommer investeringar att skjutas på framtiden och arbetslöshet och utanförskap kommer att bita sig fast, säger Företagarnas chefsekonom Daniel Wiberg.
En budget med nya politiska satsningar på över 100 miljarder har idag lagts fram av regeringen och samarbetspartierna.
– Väl investerade skulle dessa medel göra stor skillnad, men fler nollor i budgeten är ingen garanti för bättre resultat, säger Daniel Wiberg
– Om pengarna går till symbolinsatser och ineffektiv offentlig konsumtion är det inte mycket bättre än att kasta pengarna i sjön, fortsätter Daniel Wiberg
– Sverige befinner sig i ett mycket svårt läge, med låg tillväxt, skenande arbetslöshet och en otrygghet i samhället som breder ut sig allt mer. Staten kan sköta vissa åtaganden, men grunden för välståndet kommer från vår egen förmåga, från företag och individer, avslutar Daniel Wiberg.
Företagarna pekar därför nu på fyra områden där regeringen måste göra sin hemläxa bättre.
- Kostnaderna för att anställa och arbetsgivarnas skyldigheter måste begränsas, så att fler kan komma i arbete snabbt.
Satsningarna på tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter är ett viktigt erkännande av att höga arbetsgivaravgifter är ett av företagens största tillväxthinder. [1] Fyra av fem nya jobb i ekonomin har sedan 1990 skapats av små och medelstora företag. Arbetsgivarnas kostnader och skyldigheter för anställda måste fortsätta begränsas, annars riskerar arbetslösheten bita sig fast. - Incitamenten till att skapa välstånd genom aktiviteter som företagande, jobb och utbildning måste stärkas ytterligare.
Ytterligare sänkningar av den statliga inkomstskatten är nödvändiga. De tidsbegränsade skattesänkningar som har aviserats bär karaktären av valfläsk och är inte något som långsiktigt stärker incitamenten till jobb, värdeskapande och egen försörjning. - Regeringen måste underlätta arbetsgivaransvaret, genom att till exempel ta bort förmånsbeskattningen av privata sjukförsäkringar.
Att öka arbetsgivarnas ansvar för sjukkostnader och rehabilitering skulle dramatiskt förvärra såväl arbetslöshet som utanförskap. Flera sådana förslag har lyfts och det vore förödande om de blev verklighet - Tryggheten i samhället måste stärkas. Detta gäller även de brott och den otrygghet som drabbar företagare.
Våldsbrott får med rätta stor uppmärksamhet. Att brotten blir fler och grövre är ett fatalt samhällsmisslyckande som kommer ta lång tid att reparera. Resurserna till rättsväsendet måste öka till en nivå som klarar möta utmaningarna.
Företagarnas analys är dyster men välgrundad – Sverige befinner sig i ett mycket tufft ekonomiskt läge. Sveriges BNP sjönk enligt SCB med 8,3 procent under andra kvartalet 2020 (jämfört med första kvartalet). Det är det största fallet i BNP sedan tidsserien inleddes år 1980.
- Hushållens konsumtion med 7,7 procent
- Exporten minskade med 18,2 procent
- Importen minskade med 12,9 procent.
- Arbetslösheten har ökat dramatiskt och var 9,2 procent i juli
- Nära 572 700 anställda har gått ner i arbetstid genom korttidspermittering och en stor del av dessa riskerar att bli varslade
- Den negativa spiralen är igång.
Svenska Taxiförbundets kommentar till budgeten: ”Man kastar pengar omkring sig”
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare en krisbudget på över 100 miljarder kronor med fokus på jobb och omställning.
— Återstarten av den svenska ekonomin finns inom att personalintensiva små och medelstora företag vågar investera och anställa. Därför är det viktigt att förstärka och förlänga stöden till bl a taxi. Istället kastar regeringen pengar omkring sig, säger Svenska Taxiförbundets förbundsdirektör Claudio Skubla i en kommentar.
Arbetslösheten i Sverige fortsätter att stiga och ligger idag på höga 6,7 procent.[1] Bland andra EU-länder ligger Sverige på fjärde plats. Bara Grekland, Spanien och Italien hade i juli högre arbetslöshet än Sverige.[2] Regeringens nya krisbudget som presenterades under måndagen innehåller få satsningar för att rädda företag och därmed rädda jobb och undvika massarbetslöshet.
— Det finns ljuspunkter i delar av den svenska ekonomin, men återhämtningen i taxibranschen är osäker. Vår utgångspunkt är att i grunden måste seriösa företag få hjälp för att övervintra, men att stöden ska avslutas när de inte längre behövs. Den utgångspunkten fattas i regeringens budget, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.
Den dystra situationen bekräftas i Swedbanks nysläppta statistik (16/9) över korttransaktioner utförda under 2020. Statistiken visar tydligt att taxibranschen är lika hårt drabbad som flygbranschen. Den genomsnittliga summan svensken spenderar på taxi har minskat med 85% jämfört med förgående år, en skillnad som är mer eller mindre konstant över perioden april till augusti. Taxibranschens siffror kan jämföras med klädbranschens nedgång på 25%-30% under sommarmånaderna, eller restaurangbranschen, vars största nedgång motsvarade ett genomsnitt på 50% jämfört med föregående år, och som under maj, juni, juli och augusti visar en tydligt uppåtgående trend. Trots att andra näringar ser en positiv ökning i dagliga intäkter har situationen inte förbättrats i taxibranschen.[3]
— Återstarten av den svenska ekonomin finns inom att personalintensiva små och medelstora företag vågar investera och anställa. Därför är det viktigt att förstärka och förlänga stöden till bl a taxi. Istället kastar regeringen pengar omkring sig, säger Claudio Skubla.
Svenska taxiföretag vill se en framgångsrik krispolitik som är både uthållig och flexibel. Att återstarta Sverige kommer att kräva företag som vågar investera och anställa. Vi måste sikta högre än att bara ta oss tillbaka dit vi var innan pandemin bröt ut. Inte bara för att återhämtningen kommer kräva mer, utan också för att den svenska taxibranschen redan innan krisen var under svår ekonomisk press. Nu gäller det att återstarten av Sverige.
Här är viktiga delar i det arbetet:
- Förläng omställningsstödet året ut
Företagen i taxibranschen är i en djup kris och det är uppenbart att den kommer att fortsätta under en längre period framåt. Det föreslagna stödet är inte tillräckligt för att företagen ska kunna klara sig. Sedan stödet presenterades har Svenska Taxiförbundet dagligen fått samtal från förtvivlade medlemmar som påpekar att stödet inte är tillräckligt omfattande. Krisens effekter är inte begränsade till ett antal månader, och då kan inte heller stödet vara det. Stödet behöver förlängas och gälla åtminstone hela året 2020. - Höj ersättningsnivån i omsättningsstödet
Beräkningsmodellen behöver ändras så att stöd ges för 90 procent istället för 75 procent av det procentuella omsättningstappet. Detta gäller särskilt för taxibranschen som präglas av låga vinstmarginaler, där kostnader och intäkter i princip balanserar varandra. - Sänk arbetsgivaravgiften och stärk småföretagens möjlighet att behålla anställa
I hela Sverige har taxiföretagen tvingats dra ned sin verksamhet till ett minimum. Sänkta arbetsgivaravgifter är en viktig fråga i återstarten av Sverige. Lönekostnaderna är den helt dominerande kostnaden för taxiföretagen och avgör i hög grad konkurrenskraft och tillväxtmöjligheter. I det korta perspektivet behöver den tidigare sänkningen av arbetsgivaravgifterna förlängas och omfatta hela år 2020, i likhet med egenavgiften. På längre sikt bör uttaget av arbetsgivaravgifter och egenavgifter sänkas generellt. - Stöd till enskilda firmor under hela 2020
Vår samlade bedömning är att de åtgärder som regeringen hittills har tagit fram främst är anpassade för storföretag. Problemet med regeringens stöd till enskilda firmor är att de insatser som presenterats har tagit för lång tid att sjösätta och processen från förslag till utbetalda ersättningar är alldeles för långsam. Nu måste allt fokus läggas på att de åtgärder som beslutats verkligen når ut till företagen, att de är enkla att söka, och att de förlängs till hela år 2020 och att planering inleds för att behålla dem så länge som krisen kräver. - Förenkla stöden och undvik fusk, Skatteverket har verktygen
Omställningsstödet är krångligt att söka. För taxiföretagen kan detta lätt förenklas. Det ekonomiska underlaget för taxi finns tillgängligt för Skatteverket i redovisningscentraler. Myndigheten kan enkelt och fusksäkert göra uttag för aktuella månader och därmed få fram uppgifter om varje taxiföretags intäktstapp. Stödet kan sedan betalas ut till respektive företags skattekonto. Allt detta utan inblandning av taxiföretagen. Samma förfarande skulle även kunna användas gentemot de branscher som lyder under kassaregisterlagstiftningen. De seriösa taxiföretagen kan och vill bidra till att Sverige snabbt tar sig ur krisen och möjliggöra en starkare och växande ekonomi där fler jobb skapas. Men det förutsätter en förutsägbar, hållbar och flexibel politik som utgår ifrån de små och medelstora personalintensiva tjänsteföretagen.
Noter:
[1] https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/
[2] https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/10568643/3-01092020-BP-EN.pdf/39668e66-2fd4-4ec0-9fd4-4d7c99306c98
[3] https://internetbank.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-PRODE65989339Fler nyheter på Turismnytt relaterade till budgeten:
Om elektrifieringen av transportsektorn
Stöd till upprustningen av Göta Kanal
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet
- Kostnaderna för att anställa och arbetsgivarnas skyldigheter måste begränsas, så att fler kan komma i arbete snabbt.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-