-
Hur jobbar man med hållbart resande i Norge?
Innovasjon Norge samlade nyligen press och researrangörer för att berätta om hur man jobbar med hållbarhet i den norska besöksnäringen.
I Norge jobbar man mycket med att bibehålla och skapa en levande landsbygd varför de sociala och ekonomiska aspekterna på hållbarhet blir viktiga. Det gör också att turismen är viktig eftersom det är en näring som kanske mer än någon annan har förutsättningar att bidra.
Märkningen Baerekraftig Reisemål
Som ett hjälpmedel för destinationer i arbetet med hållbarhet började man 2012 arbetet med att bygga en struktur som har lett till märkningen ”Baerekraftig Reisemål”. Märkningen visar att man jobbar seriöst med hållbarhet och är snarare ett bevis på att man jobbar med en process, inte att man har nått fram till ett mål.
Märkningen är ett verktyg for att systematisera arbetet med hållbarhet på destinationer där turismen är pådrivare. Genom att kartlägga olika kriterier fördelade på de tre dimensionerna av hållbarhet (miljömässig, social och ekonomisk) signalerar destinationerna att de är igång med ett långsiktigt arbete för ökad hållbarhet. Märkningen är ett redskap for utveckling och destinationerna skall visa förbättring på sikt. Man får också tillgång till rådgivning, verktyg och finansiering.
Det är ett långsiktigt styrsystem som ska bistå destinationen med att jobba med teman som:
- Att få in turismen i planer och strategier, framför allt hos kommunerna
- Biologisk mångfald, bland annat med fokus på att minska turismens belastning
- Allmän tillgänglighet för alla grupper oavsett särskilda behov
- Värdeskapande på helårsbasis, att helt enkelt förlänga säsongerna
I arbetet ingår också att man skall besvara, ta fram åtgärder för och på sikt förbättra 42 kriterier och 104 indikatorer som sedan kontrolleras. Detta justeras också mot internationella krav från organisationen GSTC.
Överturismfrågan
Förutom att skapa ett målinriktat arbete med hållbarhet på destinationen är ett av syftena med arbetet är att motivera till ett tätare samarbete mellan kommun och näring. Det gör också destinationen starkare i dialogen kring problem/dilemman som klimatfrågor och överturism.
När det handlar om diskussionerna kring överturism är det viktigt med en dialog med invånarna på destinationerna och då kan detta vara till hjälp. I arbetet ingår nämligen just att göra dem som bor på orten/destinationen delaktiga.
När man nu har varit verksamma ett antal år har man sett flera goda effekter:
- Vässad utveckling av destinationer och företag
- Samlar bra åtgärder på destinationen
- Mer samarbete och kompetens i näringen
- Bättre samarbete mellan besöksnäringsföretag och kommun
- Förbättrat underlag för prioriteringar
- Förbättrat rykte och konkurrenskraft
- Bra underlag för vidare produktutveckling
I starten var fyra destinationer med och nu är man uppe tretton norska och även två svenska destinationer. De svenska är Sälen och Idre som en del i SITE destination, ett treårigt destinationsutvecklingsprojekt som avslutades 31/12 2018. I detta ingick förutom Sälen och Idre de norska destinationerna Trysil och Engerdal http://www.sitedestination.com/sv/.
Såhär jobbar de senast anslutna destinationerna
Som avslutning på presentationen hade man tagit med en panel med representanter från de fyra senast tillkomna destinationerna i märkningen Lysefjorden, Lungenfjord, Tromsö och Lillehammer. Frågor som togs upp här och som de fyra kunde berätta att man brottas med (eller gläds åt) är:
- Hur får man med alla aktörer?
- Terrängcykling (Stisykling) kräver samråd/samarbete med markägare
- Vem ska ta ansvar när det är gratis hela året?
- I Lillehammer är frågan om överturism aktuell med ”deltidsinvånare”/stugägare, framför allt i området Sjusjöen, som tycker att det är för hårt tryck med besökande skidturister.
- I Lysefjord har man haft en mycket snabb tillväxt med en ökning av antalet besökare till främst Predikstolen (en känd klippa högt över den underliggande fjorden) från 30.000 för några år sedan till 300.000 förra året.
- Man jobbar med invånarna för att få dem stolta över sin ort/hembygd/destination. Om de förstår att ett positivt bemötande och värdskap kan få de gäster som kommer att handla mer och kanske stanna längre, och heller inte nödvändigtvis bli fler, kan det bidra till ett livskraftigt företagande på orten som kan vara till gagn för de som bor där. Då är mycket vunnet, exempelvis genom att fler lokala företag kan överleva.
- Tromsö jobbar med mottot Tromsö Cares för att visa på gott värdskap. Här har man snabbkurser i värdskap för lokalbefolkningen och talar om att Visit Tromsö finns. Att visa att man bryr sig handlar också om insatser från det offentliga som att dimensionera och skylta för besökare.
- En fråga som kan skapa motstånd är att lokalbefolkningen kan känna att det kommer säsongsjobbare som tar jobb som de känner att de kunde ha fått istället. Då gäller det att visa att besöksnäringen också skapar fler jobb på helårsbasis.
- Lokal mat får ett lyft av turismen vilket ökar utbudet
Avslutningsvis kunde Lysefjorden berätta om ett ”positivt hinder” som bidrar till hållbarheten. Deras fjord har en bro över mynningen vilket gör att de stora kryssningsfartygen inte kan gå in där. Istället får gästerna/passagerarna fortsätta in i fjorden med mindre fartyg som drivs av lokala entreprenörer. Dessa är dessutom delvis, och på sikt helt, eldrivna.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Casper Tybjerg / Visitnorway.com
-
Modernisering av hotellets teknik – framtiden för gästfrihet
Med system som Atomize och Mews skapar man förutsättningar för både lönsamhet och bra gästupplevelser
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 2024
Mest i kategorierna Destination, Evenemang, Hållbarhet och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Scandic Hotels Group betalar tillbaka skatteskuld i förtid
Scandic Hotels Group har under oktober 2024 förtidsbetalat sin utestående skatteskuld om 631 MSEK till Skatteverket.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Stöten i Sälen & Ramundberget
Sveriges anläggningar i fjällen förbereder sig inför en ny vintersäsong. Här ser ni vad Stöten i Sälen och Ramundberget kommer erbjuda.
-
Satsning på naturturism i Jönköping ger resultat
Jönköping arbetar för att skapa förutsättningar för naturturism. Lokala företagare knyter kontakter och paketerar gemensamma upplevelser.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på preliminär data. Oktober blev en stabil höstmånad.
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail, en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den skapar möjligheter för lokal utveckling och turism.
-
Eldsjälar prisades under Värmlands Besöksnäringsdagar
Under Värmlands Besöksnäringsdagar i Sunne den 7-8 november hyllades flera pristagare inom den värmländska besöksnäringen.
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Nöjesparken kan avslöja att det kommer en ny attraktion till Gröna Lund 2025. I april får besökare uppleva tyngdl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang o...
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen och besöksnäringen har de senaste 25 åren varit en av Sveriges snabbast växande näringar. De bygger defi...
-
Världsunik vandringsled i Stockholms skärgård invigd
Nu invigs Stockholm Archipelago Trail – en ny vandringsled genom Stockholms skärgård. Den ska fö...
-
-
Gästbloggare
-